Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peeke
... inne i bilen när jag kör parkeringsvärmaren... är det fler som har upplevt detta?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, även på V70N, avgasröret från värmaren går ju ut i framändan av bilen, och då sugs dieselavgaserna lätt in genom luftintaget. :-O)

Dieselväramren saknar ju både katalysator och partikelfilter så avgasren luktar mycket mera illa en avgasrerna från motorn.
Användarvisningsbild
av A80TD
Och speciellt när den precis håller på att tända eller slockna. Då osar den oförbränd diesel.

Tänk om det hade gått att skicka in avgaserna i motorn i de lägen när den är igång. Då hade de ju bränts upp ordentligt. Men det kanske skulle skita ner för mycket i inloppsystemet?.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det hade ju varit lätt löst om man kunnat ställa ventilationen på "re-cirk" men det går inte på V70N.

1. Värmaren startar automatiskt
2. Ställer man ventilation på defrost så kopplas re-cirk knappen bort automatiskt och går inte att aktivera.

Det går alltså inte att förhindra att dieselröken blåses in i kupen hur mycket man än försöker, kanske är det annorlunda på era V70II
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Volvo B20: Varför ställer du ventilationen på defrost då? :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:Volvo B20: Varför ställer du ventilationen på defrost då? :)
Vet inte hur ni gör när ni kommer ut till en bil som är frusen. Jag brukar starta motorn och slå på "de-frost" samtidig som jag skrapar av rutaona på utsidan.

Det är ju rätt trevligt att får bort isen/imman innan man börjar köra.....
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
ptja, jag brukar använda kupévärmare, men om jag inte gör det så brukar jag inte använda defrostern, det kommer ju bara kalluft :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:ptja, jag brukar använda kupévärmare, men om jag inte gör det så brukar jag inte använda defrostern, det kommer ju bara kalluft :D
Kalluft, nej nej, det är ett otroligt drag i dieslevärmaren, det kommer faktiskt värme redan innan man ens har hunnnit skrapa av alla rutorna på utsidan. Har man dieselvärmare vill man absolut använda defrostern.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
På det viset, jag har ju ingen dieselvärmare då fungerar det på ett annat sätt alltså :)

Du säger ju själv att du får b&aum[…]

Det varierar med årsmodeller och nä[…]

Acproblem Volvo 940 -98

vilket kontaktstycke var det? hittade du nån[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.6.4 Mjukvarurel[…]