Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#224489
Hej.
Hoppas någon här kan tipsa om vad det kan vara för fel? på min v70-06 170hk motor manuell låda .

Har hänt vid ett par tillfällen nu enl. följande..

Har haft ett boggiesläp efter och eftersom vi är inga experter på att backa med släp så har vi hållt på ett tag att joxa med detta ekipage ett tag, vad som hänt då är att det börjar lukta bränt och ryker ifrån motorutrymmet.
Luktar som brända bromsar ungefär,trodde därför att det var bromsarna som luktade..

Är det nått fel på kopplingen? eller tål den ej helt enkelt inte denna hårda? belastning.
Är det nått fel på bilen? kopplingen fungerar normalt annars vid normal körning.

Vi hade en gammal saab 9000 CD innan det var aldrig något problem med denna...

Tacksam för svar!.
#224491
När lamellerna i kopplingen slirar kan det lukta bränt ock t.o.m ryka. Helt normalt om du slirar mycket på kopplingen. Särskilt om du backar tungt släp. Extra särskilt om du backar i uppförsbacke, för då bromsar släpet.
#224517
robomid skrev:
poseidon skrev:Har du ett bromsat släp måste du se till så inte påskjutsbromsen slår i när du backar uppför. Annars blir det ju extra svårt.
Hur gör vi detta helt novis... :?:
Påskjutsbromsen ska koppla ur bromsen helt atomatiskt om hjulen rullar bakåt (automatik i bromsarna som kan kärva)

Huuuuuu,,,, slipar på kopplingen så det ryker, inte bra den slits och brukar bli härdad i yan och ta sämre sedan.

Två alternativ.

1. Lär er backa så bra att ni inte behöver slira på kopplingen utan kan släppa upp den helt vid backning. Allra lättast på en diesel, jag slirar aldrig på kopplingen utan släpper bara upp den på samma sätt som när man kör frammåt.

2. Köp automatare.
#224526
VolvoB20 skrev:
robomid skrev:
poseidon skrev:Har du ett bromsat släp måste du se till så inte påskjutsbromsen slår i när du backar uppför. Annars blir det ju extra svårt.
Hur gör vi detta helt novis... :?:
Påskjutsbromsen ska koppla ur bromsen helt atomatiskt om hjulen rullar bakåt (automatik i bromsarna som kan kärva)

Huuuuuu,,,, slipar på kopplingen så det ryker, inte bra den slits och brukar bli härdad i yan och ta sämre sedan.

Två alternativ.

1. Lär er backa så bra att ni inte behöver slira på kopplingen utan kan släppa upp den helt vid backning. Allra lättast på en diesel, jag slirar aldrig på kopplingen utan släpper bara upp den på samma sätt som när man kör frammåt.

2. Köp automatare.
Ok. Tackar!.
#224527
Alltså, det är ju inte så himla lätt att bara släppa kopplingen. Det är inte alltid som tomgångsvarvtalet å dess hastighet passar med trixmöjligheterna man har vid svängar å så. Backar man på tomten så kan det ju bli riktigt tajt. Vet själv. Backade upp båten på tomten för 2 veckor sedan. Inte lätt. Är glad att det är tjänstebilen.....
#224533
poseidon skrev:Alltså, det är ju inte så himla lätt att bara släppa kopplingen. Det är inte alltid som tomgångsvarvtalet å dess hastighet passar med trixmöjligheterna man har vid svängar å så. Backar man på tomten så kan det ju bli riktigt tajt. Vet själv. Backade upp båten på tomten för 2 veckor sedan. Inte lätt. Är glad att det är tjänstebilen.....
Visst är det så, ibland kan man inte köra med kopplingen uppe, men då gäller att inte "senil-varva" och tokslira utan dutta lite på lågvarv.

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]