Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick en V70II levererad med motorvärmarintaget på sidan av stötfångaren.
Inte så lyckad placering om man glömmer att dra ur sladden (vilket min fru garanterat kommer att göra:-)
En bra finess vore om Volvo hade en microbrytare monterad i intaget som kände av om man startade bilen med sladden i. En varningsignal i färddatorn skulle då varna.
Borde vara en enkel sak att konstruera.
Om konstruktörerna på Volvo läser detta så får ni idén helt gratis!
Grandturismo skrev:Fick en V70II levererad med motorvärmarintaget på sidan av stötfångaren.
Inte så lyckad placering om man glömmer att dra ur sladden (vilket min fru garanterat kommer att göra:-)
En bra finess vore om Volvo hade en microbrytare monterad i intaget som kände av om man startade bilen med sladden i. En varningsignal i färddatorn skulle då varna.
Borde vara en enkel sak att konstruera.
Om konstruktörerna på Volvo läser detta så får ni idén helt gratis!
Varför krånga till det med microbrytare, startspärrar och mjukvaror?

Mitt uttag sitter fram, backar man så ploppar den bara ur helt utan skador, enkelt och gratis.
enkelt!

man anlägger inte gångstigar och tvingar folk att gå där, man anlägger dom där folk redan går!

kontentan: folk kommer alltid glömma saker till å från så det är väl bara att utgå ifrån det!
av Lövet
Mitt motorvärmaruttag sitter fram och det gick sönder ändå när föregående ägare glömde att ta bort sladden :-( Nu är det så lite "slack" där den sitter så den kan inte ta vägen någon annanstans, men för en perfektionist som mig så är det trist.
Användarvisningsbild
av CarMan
om sladen ska sitta fram o inte gå sönder måste vinkel å båda ändar vara rätt m.m. så det är en dålig "försäkring"

sladden på sidan är där för att synas när du går in i bilen. Så du inte glömmer den
av krippa
Hmmm, jag har bestämt för mig att det visas med en informationssymbol (gul triangel?) om sladden är i på min bil. Jag kan ha fel, men jag minns att jag förra året la märke till något sådant och tänkte för mig själv att det var smart. Jag är dock ganska osäker.
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen vet inte om sladden är i, det är et helt extärnt system.
sen var jag inte om det är så smart att ha ett sånt system. du lär inte vara tillräckligt uppmärksam på dessa meddelanden, när du har fult upp med att starta bilen o ta på dig bältet, samt kola runt i backspeglar m.m., när du backar ut på gatan. väl ute på garan & när du fått i 3:an, först så har du "tid" att se vad bilen säger.

men om det plingar iriterande så kasnke man kommerihåg
av krippa
Testade idag och inte hade jag någon varnare för motorvärmarkabel inte. Det var bara jag som var i omloppsbana och cyklade tidigare när jag fick för mig att så var fallet.

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&ari[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]