Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av theberra
Go'afton.
Letar efter vettiga backljus till S80 men det verkar svårt att få tag i något som ser snyggt ut samtidigt som det gör någon nytta, dvs. som bättrar på det medskickade backljuset ... Hittade Volvos egna på sidan 9 i reservdelskatalogen; http://www.bilia.se/EPiUpload/sv/Campai ... atalog.pdf , men dunder och spagetti, fyratusenfyrahundra spänn för två fula mini-backljus...! Någon volvoälskare som har ett tips på bra backljus med vettigt utseende, som passar i fästbultarna under stötfångaren bak...?
Inväntar med hopp era förslag! / theBerra
Senast redigerad av 1 theberra, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är ju säpoljusen!

Stänkskydd, tonade rutor, lite antenner och dom backljusen, sen är det ingen som vill köra om dig! :wink:

Skämt o sido, det du kan vara säker på iallafall är att du får riktigt bra lampor. Se om du kan pruta lite på priset.
Användarvisningsbild
av kave
XC90_Executive skrev:Det är ju säpoljusen!

Stänkskydd, tonade rutor, lite antenner och dom backljusen, sen är det ingen som vill köra om dig! :wink:

Skämt o sido, det du kan vara säker på iallafall är att du får riktigt bra lampor. Se om du kan pruta lite på priset.
Säpoljusen sitter väl inmoterade i plåten högre upp och inte under bilen som i detta fall?
Användarvisningsbild
av theberra
Jo, som sagt, de "beskickningsbilar", "säk-bilar" & liknande man ser, har (iallafall före modell -07) fyrkantiga backljus inlagda i utsågade hål i bakstötfångaren på V70 och S80. Den lösningen hade jag inte tänkt mig... om man inte hittar en komplett sådan stötångare på skroten förstås. Men fyrkantiga är snyggare än de ovala man ser i annonsen. Hoppas någon har hittat nåt att föreslå!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För det första, vad är du ute efter, snyggt, eller ska det lysa också.

Backljus med "extraljus" ljusbild är helkass så länge du inte tänker backa rakt bakåt på landsväg i 110 km/h.

Vi all annan backning är backljus med 180 graders ljusspridning (med våffilgt glas) så mycket bättre, du vill inte ha en smal stråle på 400 meter, man vill ha bred spridning som lyser upp ALLT inom 10 meter avstånd bakom bilen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ta ett nummerplåtsfäste och stätt dit en ljusramp. :wink:

Eller kan du ju sätta xenon i vanliga backljuset. Såg i någon annat tråd en som gjort det.
En xenonsats 35w kostar ju ca 800-1400 kr
Användarvisningsbild
av theberra
VolvoB20 skrev:För det första, vad är du ute efter, snyggt, eller ska det lysa också.
Backljus med "extraljus" ljusbild är helkass så länge du inte tänker backa rakt bakåt på landsväg i 110 km/h.
Vi all annan backning är backljus med 180 graders ljusspridning (med våffilgt glas) så mycket bättre, du vill inte ha en smal stråle på 400 meter, man vill ha bred spridning som lyser upp ALLT inom 10 meter avstånd bakom bilen.
Jo, som jag skrev från början; "något som ser snyggt ut samtidigt som det gör någon nytta, dvs. som bättrar på det medskickade backljuset ... " Både- och med andra ord.
I övrigt håller jag med, lågt, brett, dvs. en ljusbild som sprider ljuset väl. Dimljus bak har jag haft förr, det funkar, men det ska gärna passa i befintliga fästen...

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]