Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ottoman
En hel del läckra prylar. Dubbla pipor hade inte sutti helt fel på kärran. Hade nog valt luftfiltret också. Är nog för feg generellt för at riskera ett haveri på växellådan dock! Vilka marginaler har man att spela med rent generellt? 2.0D, 2,4D och D5?
Användarvisningsbild
av henka35
Ottoman skrev:En hel del läckra prylar. Dubbla pipor hade inte sutti helt fel på kärran. Hade nog valt luftfiltret också. Är nog för feg generellt för at riskera ett haveri på växellådan dock! Vilka marginaler har man att spela med rent generellt? 2.0D, 2,4D och D5?
Tror att det inte är några problem med HEICO:s trim eftersom du har garanti hos Volvo i tyskland om bilen är såld där.
I sverige gäller garantin dock inte. Jag tror inte Volvo i tyskland kan ge garantier på grejer som de inte vet med säkerhet kommer att drabba dem ekonomiskt. Av samma anledning som KCR/BSR säljer egna försäkringar mot motorhaverier till sina produkter.

//Henrik
av Linqid
Vålvå skrev:Litet snedsprång men ändå!
Läste i senaste TV att D5:an levererade hela 204hk :!: om jag inte minns fel ??:-/
Inget ovanligt, TV har mätt upp över 200hk i D5 i flertalet tester de senaste åren. 185hk verkar vara i underkant.. :)
av Ottoman
Enligt BSR så ger D5an - 193 hk och 417nm medan 2,4D - 168 hk och 347nm. Intressant att TV mätt och fått de resultat de har. En riktigt dum fråga men hur kan detta komma sig? I försäljningsmaterialet specar man ju en motor så att den skall vara attraktiv som möjligt marknadsföringsmässigt. Om hästkraftsantalet går upp, tror kunden att man får en nyare motor. En starkare motor kan ju få högre acceptans vad gäller förbrukning. Volvo har en historia med gamla 850 motorn som gav väsentligt mindre än redovisat, lustigt att det nu gäller det omvända. Sen ligger väl en ny motor i pipen och "gamla" D5 får inte vara för nära rent hk mässigt men det är ju en annan historia. Den här uppmätningen är den enbart på V70II eller förekom den på V70N också?
av Arese
Ottoman skrev:Enligt BSR så ger D5an - 193 hk och 417nm medan 2,4D - 168 hk och 347nm. Intressant att TV mätt och fått de resultat de har. En riktigt dum fråga men hur kan detta komma sig? I försäljningsmaterialet specar man ju en motor så att den skall vara attraktiv som möjligt marknadsföringsmässigt. Om hästkraftsantalet går upp, tror kunden att man får en nyare motor. En starkare motor kan ju få högre acceptans vad gäller förbrukning. Volvo har en historia med gamla 850 motorn som gav väsentligt mindre än redovisat, lustigt att det nu gäller det omvända. Sen ligger väl en ny motor i pipen och "gamla" D5 får inte vara för nära rent hk mässigt men det är ju en annan historia. Den här uppmätningen är den enbart på V70II eller förekom den på V70N också?
Hej

Kan inte teknikaliteterna men vet iallafall att för ett antal år sedan gick ifrån att mäta effekt hos Rototest till någon mindre seriös aktör. När man mätte hos Rototest var det relativt ovanligt att man mätte upp mer effekt än vad tillverkarna utlovade. När den nya"poppigare" ledningen tog över och alla bra journalister såsom Eric Lund, Calle Carlquist, Claes Johansson och Carl Legelius gick till Automobil så ansågs Rototestmätningarna vara för dyra enligt vad jag hört.

Vem som gör TV:s mätningar idag vet jag ej men tror att det är rullande landsväg och inte på naven.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av henka35
Ottoman skrev:Enligt BSR så ger D5an - 193 hk och 417nm medan 2,4D - 168 hk och 347nm. Intressant att TV mätt och fått de resultat de har. En riktigt dum fråga men hur kan detta komma sig? I försäljningsmaterialet specar man ju en motor så att den skall vara attraktiv som möjligt marknadsföringsmässigt. Om hästkraftsantalet går upp, tror kunden att man får en nyare motor. En starkare motor kan ju få högre acceptans vad gäller förbrukning. Volvo har en historia med gamla 850 motorn som gav väsentligt mindre än redovisat, lustigt att det nu gäller det omvända. Sen ligger väl en ny motor i pipen och "gamla" D5 får inte vara för nära rent hk mässigt men det är ju en annan historia. Den här uppmätningen är den enbart på V70II eller förekom den på V70N också?
V70II 2.0D ligger på 149hk/350Nm enligt TV och Volvo anger 136hk/320Nm.

//Henrik
av Ottoman
henka35 skrev:

//Henrik
Ja du :D Jag var och provkörde en 2.0D för några veckor sedan, nästan så jag ångrar mig att jag inte tog den istället, för bränslekonomin och att det är en fin motor helt klart. Känns definitivt pigg även om den kanske är något slöare men inte så pass mycket som HK siffrorna anger i broshyren. Men det som klart förhöjde intrycket var växellådan, grym. Min känns enorm "degig" i direkt jämförelse. Kan helt klart förstå varför du är nöjd med 2.0D.
Användarvisningsbild
av henka35
Ottoman skrev:
henka35 skrev:

//Henrik
Ja du :D Jag var och provkörde en 2.0D för några veckor sedan, nästan så jag ångrar mig att jag inte tog den istället, för bränslekonomin och att det är en fin motor helt klart. Känns definitivt pigg även om den kanske är något slöare men inte så pass mycket som HK siffrorna anger i broshyren. Men det som klart förhöjde intrycket var växellådan, grym. Min känns enorm "degig" i direkt jämförelse. Kan helt klart förstå varför du är nöjd med 2.0D.
Håller med dig...Jag är grymt nöjd med denna bil!

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]