Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Froggen
Hej!
Jag ska på Eco driving i Barkarby i oktober med min V70 2,0F 2009 500mil Summum
Jag funderar på om man skall köra sin egen bil eller deras.
Kan man köra snålt med E85 i tanken med denna bil, verkar vara lite tjärvt, tycker jag.
Någon med erfarenhet?
MVH Froggen
Jag var på deras kurs i Göteborg.
Dom har bilar som man får köra,så du kommer inte köra din egna.
Ganska skoj kurs.
Ena halvan av dagen får du leka i kon bana och köra som ett svin.
Sen byter man och får lära sig köra snål.

Sänkte min egna förbrukning på C30 med ungefär 1-1,5dl/mil så jag e nöjd.
Jag har hört att det varit dålig uppslutning på Ecodrivingkurserna, synd att inte fler passar på att utnyttja detta fina erbjudande.
Jag var också på deras utbildning i torslanda i Göteborg.

Får säga att det var hur kul som helst!

På förmiddagen körde vår grupp "Eco" delen där man skall lära sig att köra snålt.
Man får köra en bana på ca 20-30 minuter där man köra som vanligt först.
Sen får man lite tips på vad man kan göra för att minska förbrukningen och så kör man ett varv igen.
De flesta i gruppen kunde sänka sin förbrukning med mellan 5-20 procent. Inte illa faktiskt.

På eftermiddagen var det dags för "safe" delen. Det var bland det roligaste jag gjort på mycket länge!
Vi fick testa att köra ett flertal volvomodeller (alla fullutrustade och med de kraftigaste motorerna), v70, v50, c30, s80 mfl. Vi fick öva undanmanövrar, slalomkörningar, bromstester etc med olika hastigheter och bilmodeller.
kort summerat: jag har aldrig någonsin kört en volvo på det sättet! Hornen kom ut ordentligt och man vågade att ta ut svängarna ordentligt. En kurva som jag i vanliga hade kört max i 50 km/h genom blåste vi igenom i 90!
Det var antagligen ett par cm gummi som försvann från däcken under den eftermiddagen.

Jag tyckte på det hela att det var en både nyttig och kul upplevelse.
Anders-Kba skrev:Jag var också på deras utbildning i torslanda i Göteborg.

Får säga att det var hur kul som helst!

På förmiddagen körde vår grupp "Eco" delen där man skall lära sig att köra snålt.
Man får köra en bana på ca 20-30 minuter där man köra som vanligt först.
Sen får man lite tips på vad man kan göra för att minska förbrukningen och så kör man ett varv igen.
De flesta i gruppen kunde sänka sin förbrukning med mellan 5-20 procent. Inte illa faktiskt.

På eftermiddagen var det dags för "safe" delen. Det var bland det roligaste jag gjort på mycket länge!
Vi fick testa att köra ett flertal volvomodeller (alla fullutrustade och med de kraftigaste motorerna), v70, v50, c30, s80 mfl. Vi fick öva undanmanövrar, slalomkörningar, bromstester etc med olika hastigheter och bilmodeller.
kort summerat: jag har aldrig någonsin kört en volvo på det sättet! Hornen kom ut ordentligt och man vågade att ta ut svängarna ordentligt. En kurva som jag i vanliga hade kört max i 50 km/h genom blåste vi igenom i 90!
Det var antagligen ett par cm gummi som försvann från däcken under den eftermiddagen.

Jag tyckte på det hela att det var en både nyttig och kul upplevelse.
Låter härligt :mrgreen:

Fick ni köra S80 V8?
Till kalle
Fick ni köra S80 V8?
Jag är inte säker på motorn i den S80´n jag körde.
Bilen hade ingen motormärkning och jag glömde fråga.
De flesta andra modeller var diverse T5. T6, D5 etc.

Lite skillnad mot min egen 2.0 F med andra ord :D
Anders-Kba skrev:Till kalle
Fick ni köra S80 V8?
Jag är inte säker på motorn i den S80´n jag körde.
Bilen hade ingen motormärkning och jag glömde fråga.
De flesta andra modeller var diverse T5. T6, D5 etc.

Lite skillnad mot min egen 2.0 F med andra ord :D

Lät den som en riktig dräpare? Gick den som F**? :wink: Om du inte tänkte på motorljudet så var det ingen V8, det garanterar jag! :)
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]