Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska bli kul att se vad du får för svar, 0.61 l/m..... min gamla V70N D5 AWD landar på ca 0.61 på landväg om jag kör försiktigt. Nya V70II lägger på en dl/mil bla annat pga sämre aerodynamik och större bil, går man upp till XC dessutom går det ju minst en dl till per mil.

Det går säkert att köra på 0.61 l/m, jag kan köra min på 0,47 men då är det fasiken ingen skoj körning och man får verkligen anstränga sig och man retar ihjäl alla passagerare/medtrafikanter/folk längs vägen med den körstilen. :D
Användarvisningsbild
av henka35
yel_low skrev:hur nära sanningen är deklarationen? 0.61 landsväg?
nån som kan berätta sin egen erfarenhet, och sanningen uppskattas! speciellt då på en MANUELL!

:)
Ja du, jag ligger typ där med min V70II 2.0D så en XC70 D5 drar nog mera :-)-)
Men om man betalar en bra bit över 400 kkr för en bil så spelar väl inte dieselkostnaden någon större roll eller hur.
Den tar det den behöver. Vill man köra miljövänligt så ska man nog titta på tex. Prius.

//Henrik
Användarvisningsbild
av kave
Jag har 17" på min. Om jag kör lugnt på motorvägen, dvs 120km/h ligger den på 0,8L/mil. Med lite stadskörning osv har färddatorn visat 0,8L/mil och faktisk förbrukning har varit 0,85L/mil.
Om jag kör riktig kuperad landsväg runt 70-90km/h visar färddatorn ungefär samma sak.
Hur man ska komma ner i 0,61L/mil förstår jag inte.
Hallå,

Har en XC70 som nu gått 1800 mil. Kör dagligen till arbetet Borås-Göteborg och ligger då i cirka 130km/h. Medelförbrukning på den resan brukar ligga på 0,82 - 0,85 i snitt enl. display.

På 200 mils semesterresan till Norrland (på 70-90-110 väg) så blev genomsnittet på de 200 milen 0,72. Fast
då gick det ganska långsamt stundtals innåt landet.

Har faktiskt snittat ca 0.6 (Kinna-Varberg) men då har det gått extremt långsamt på högsta växel...

Har 17 tums däck( D5 Man -08).
Användarvisningsbild
av wendtan
Varför skulle V70II ha sämre aerodynamik(jag gissar att du syftar på cW värdet) än V70N? Utvecklingen brukar alltid gå framåt och det har hänt lite på 8 år sen v70n lanserades.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
henka35 skrev:
yel_low skrev:hur nära sanningen är deklarationen? 0.61 landsväg?
nån som kan berätta sin egen erfarenhet, och sanningen uppskattas! speciellt då på en MANUELL!

:)
Ja du, jag ligger typ där med min V70II 2.0D så en XC70 D5 drar nog mera :-)-)
Men om man betalar en bra bit över 400 kkr för en bil så spelar väl inte dieselkostnaden någon större roll eller hur.
Den tar det den behöver. Vill man köra miljövänligt så ska man nog titta på tex. Prius.

//Henrik
Ja eller så är det så att man sparat pengar för att få råd med en bil för 400kkr, så då måste man snåla
av mikeS80
wendtan skrev:Varför skulle V70II ha sämre aerodynamik(jag gissar att du syftar på cW värdet) än V70N? Utvecklingen brukar alltid gå framåt och det har hänt lite på 8 år sen v70n lanserades.
Följande data är hämtat från Volvos officiella siffror för V70N 2,4D Classic 2008 och V70II 2,4D.

V70N cd-värde 0,30, frontarea 2,23 m2
V70II cd-värde 0,31, frontarea 2,37 m2
Användarvisningsbild
av yel_low
varför bränsleförbrukningen stigit senare år är lite komplicerat att berätta i detalj, jag har vart dieselmekare i 3år så jag är rätt insatt. men enkelt sagt kan man säga att man tillför bränsle för att få högre avgastemperatur och på å sätt lyckas förbränna mer partiklar, det är inte bara en insprutning per arbetscykel i en diesel. det är flera före själva huvudinsprutningen och flera efter, just för att hålla avgastempen uppe. hoppas ja lyckats beskriva det enkelt för er. 8)

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]