Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bugget
När jag beställde min V70 så stod det att det skulle vara Bi-xenon ljus.
Det inbär väl att det är xenon på både hel och halvljus?

Jag tycker att det ser ut som det sitter en halogen lampa i mitt helljus. Typ H7. Kan jag ha fått fel?
Någon som har bilder på sina laminsatser? Med och utan Bi-xenon...
Användarvisningsbild
av bylle
Bi-Xenon innebär att xenonlampan från halvljuset vinklas uppåt samtidigt som en halogenlampa tänds. Inget konstigt, många biltillverkare gör på det sättet.
Användarvisningsbild
av henka35
VW Phaeton W12 har dubbla xenonlampor... 8)

Bild
av bugget
bylle skrev:Bi-Xenon innebär att xenonlampan från halvljuset vinklas uppåt samtidigt som en halogenlampa tänds. Inget konstigt, många biltillverkare gör på det sättet.
Aha okej :D

Då förstår jag! Tack så mycket!
Användarvisningsbild
av robbygg
Vad innebär då Aktiva Bi-xenon ljus som det står i offerten till XC60'n?
Användarvisningsbild
av bylle
robbygg skrev:Vad innebär då Aktiva Bi-xenon ljus som det står i offerten till XC60'n?
Samma som den Bi-xenon som diskuteras ovan, men med tillägget att de aktiva ljusen svänger i sidled för att följa rattrörelserna utifrån hastighet, rattvinkel m m. De lyser således "in i kurvan" när du svänger dit.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Phaeton har Double-Xenon. Då är det xenon på både hel- och halvljus. Det ger grymt bra ljus, men en stor nackdel är att när man tänder helljuset så behöver lampan uppvärmningstid. Kul med flera sekunders fördröjning på helljuset :???:

Därför kör man med Bi-Xenon där en halogenlampa gör jobbet för helljuset samtidigt som xenonlampan till halvljuset hjälper till. :-)-)
Användarvisningsbild
av henka35
XC90_Executive skrev:Phaeton har Double-Xenon. Då är det xenon på både hel- och halvljus. Det ger grymt bra ljus, men en stor nackdel är att när man tänder helljuset så behöver lampan uppvärmningstid. Kul med flera sekunders fördröjning på helljuset :???:

Därför kör man med Bi-Xenon där en halogenlampa gör jobbet för helljuset samtidigt som xenonlampan till halvljuset hjälper till. :-)-)
Det går fort att få bra ljus när xenonlampan tänder. Du har nästan samma ljusflöde som en halogenlampa vid tändögonblicket vilket sedan bara förbättras.

/Henrik
av matzen10
henka35 skrev:Det går fort att få bra ljus när xenonlampan tänder. Du har nästan samma ljusflöde som en halogenlampa vid tändögonblicket vilket sedan bara förbättras./Henrik
Å katten.. Så de har blivit mer responsiva numera alltså? Jag har oxå levt i tron att det tar ett tag innan man har "godkänt" ljusflöde.
Bra att det utvecklas åt rätt håll :-)

Finns det någon hemsida där man kan se/få veta hur lång tid det tar innan ljusflödet når sitt maximum?
Och vad beror det på att tiden är/varit relativt lång?

M V H
---> Matzen10
Användarvisningsbild
av Guligan
Jo, xenonljusena har blivit snabbare. De har ju även blivit vanligare som fjärrljus.

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]

Service Peugeot 107 2007

Har nu fått iordning på äldsta ba[…]

Bil: V70, Classic -2000 Avtagbar dragkrok : &a[…]

Vad jag förstått så är det s[…]