Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bugget
#208738
När jag beställde min V70 så stod det att det skulle vara Bi-xenon ljus.
Det inbär väl att det är xenon på både hel och halvljus?

Jag tycker att det ser ut som det sitter en halogen lampa i mitt helljus. Typ H7. Kan jag ha fått fel?
Någon som har bilder på sina laminsatser? Med och utan Bi-xenon...
Användarvisningsbild
av bylle
#208744
Bi-Xenon innebär att xenonlampan från halvljuset vinklas uppåt samtidigt som en halogenlampa tänds. Inget konstigt, många biltillverkare gör på det sättet.
Användarvisningsbild
av henka35
#208746
VW Phaeton W12 har dubbla xenonlampor... 8)

Bild
av bugget
#208762
bylle skrev:Bi-Xenon innebär att xenonlampan från halvljuset vinklas uppåt samtidigt som en halogenlampa tänds. Inget konstigt, många biltillverkare gör på det sättet.
Aha okej :D

Då förstår jag! Tack så mycket!
Användarvisningsbild
av robbygg
#208774
Vad innebär då Aktiva Bi-xenon ljus som det står i offerten till XC60'n?
Användarvisningsbild
av bylle
#208778
robbygg skrev:Vad innebär då Aktiva Bi-xenon ljus som det står i offerten till XC60'n?
Samma som den Bi-xenon som diskuteras ovan, men med tillägget att de aktiva ljusen svänger i sidled för att följa rattrörelserna utifrån hastighet, rattvinkel m m. De lyser således "in i kurvan" när du svänger dit.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#208849
Phaeton har Double-Xenon. Då är det xenon på både hel- och halvljus. Det ger grymt bra ljus, men en stor nackdel är att när man tänder helljuset så behöver lampan uppvärmningstid. Kul med flera sekunders fördröjning på helljuset :???:

Därför kör man med Bi-Xenon där en halogenlampa gör jobbet för helljuset samtidigt som xenonlampan till halvljuset hjälper till. :-)-)
Användarvisningsbild
av henka35
#208896
XC90_Executive skrev:Phaeton har Double-Xenon. Då är det xenon på både hel- och halvljus. Det ger grymt bra ljus, men en stor nackdel är att när man tänder helljuset så behöver lampan uppvärmningstid. Kul med flera sekunders fördröjning på helljuset :???:

Därför kör man med Bi-Xenon där en halogenlampa gör jobbet för helljuset samtidigt som xenonlampan till halvljuset hjälper till. :-)-)
Det går fort att få bra ljus när xenonlampan tänder. Du har nästan samma ljusflöde som en halogenlampa vid tändögonblicket vilket sedan bara förbättras.

/Henrik
av matzen10
#208937
henka35 skrev:Det går fort att få bra ljus när xenonlampan tänder. Du har nästan samma ljusflöde som en halogenlampa vid tändögonblicket vilket sedan bara förbättras./Henrik
Å katten.. Så de har blivit mer responsiva numera alltså? Jag har oxå levt i tron att det tar ett tag innan man har "godkänt" ljusflöde.
Bra att det utvecklas åt rätt håll :-)

Finns det någon hemsida där man kan se/få veta hur lång tid det tar innan ljusflödet når sitt maximum?
Och vad beror det på att tiden är/varit relativt lång?

M V H
---> Matzen10
Användarvisningsbild
av Guligan
#208945
Jo, xenonljusena har blivit snabbare. De har ju även blivit vanligare som fjärrljus.

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]

Service Peugeot 107 2007

Har nu fått iordning på äldsta ba[…]

Bil: V70, Classic -2000 Avtagbar dragkrok : &a[…]

Vad jag förstått så är det s[…]