Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
I min V70II har fläkten börjat kvittra (jag tror att ni förstår hur jag menar att det låter...). Vad kan det vara? Smuts som har kommit in? Fel på fläkten? Går det på garantin?
PH
av edwall
Det är fläktmotorn som behöver bytas, min är bytt två gånger på 1000 mil. Fenomenet uppstod för mig, första gången på vintern precis innan motorn blev varm, och nu senast mitt i högsommarvärmen när AC:n jobbat ett tag.
Den senaste motorn jag fick var artikelnumret ersatt med ett nytt, så förhoppningsvis är fläkten bättre nu.
av perhall
Har bokat tid, det skulle ta två dagar att fixa. Måste de plocka ner så mycket grejer? Och det måste bli väldigt dyrt för Volvo, bilen har varit inne för en hel del garantireparationer nu.
Användarvisningsbild
av henka35
perhall skrev:Har bokat tid, det skulle ta två dagar att fixa. Måste de plocka ner så mycket grejer? Och det måste bli väldigt dyrt för Volvo, bilen har varit inne för en hel del garantireparationer nu.
Så går det när de inte bygger klart bilarna i Göteborg :lol: Då blir det dyrt med garantireparationer.

//Henrik
av perhall
Dessvärre kvittrar fläkten bara ibland, så när bilen var inne på verkstad hittade de inget fel.

Det här måste väl i alla fall betyda att jag i praktiken har 3 års garanti - tre års konsumentskydd om jag kan bevisa att felet fanns från början, och jag har ju reklamerat innan bilen blev ett år!
PH
av Primus
Jag har skrivuit om detta problem tidigare. jag har alltså detta problem i min bil. Lämnade in till verkstad. Inte hörde de något.. :( När jag hämtade bilen så tog vi en längre provtur utan minsta gnissel.. :evil: .
Dagen efter återkom missljudet.. :evil: :evil: :evil: . Nu har jag inte haft tid och ork att åka tillbaka. Dessutom påstod jag att det troligen inte var ett okänt fel men icke sa nicke. Det hade de ALDRIG hört talas om.
av JK24T
Hela mitt fläktpaket är bytt och det tjuter fortvarande. Provade en ny provkörningsbil och den tjöt den med.
Det tar ca 8 timmar att byta rubbet. Då har verkstaden ruskat om all under brädan så sen kan du köra tillbaka ett antal ggr för att rätta till vibrationsljud från kablar och annat som bytt läge och nu slår emot och låter.
av tassbonn
JK24T skrev:Hela mitt fläktpaket är bytt och det tjuter fortvarande. Provade en ny provkörningsbil och den tjöt den med.
Det tar ca 8 timmar att byta rubbet. Då har verkstaden ruskat om all under brädan så sen kan du köra tillbaka ett antal ggr för att rätta till vibrationsljud från kablar och annat som bytt läge och nu slår emot och låter.
Här är en till med kvittrande fläkt på låga varvtal.
Verkar ju inte vara helt ovanligt , frågan är ju om det är värt att byta den, dels med avséende på det stora ingreppet och dels som det inte ens verkar säkert att problemet försvinner?
Den kanske behöver ett par tusen mils inkörning? :)

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]