Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Snart har min "gamla" V70 (2006 års modell) gått sina mil och det är dags att välja en ny tjänstebil. Det lutar ju såklart åt den nya V70.

Andra alternativ är Audi A4 avant eller Audi A6 avant. Dock är tillbehören i dessa bilar vansinnigt dyra.

Blir nog:

2,4D
Summum
Automat
Herrgårdspaket 2
High performance (ev teknikpaket)
+ lite andra småsaker som armstöd bak etc.

Men några saker tvekar jag emellan och då man har en begränsad budget att ta för vill man ju ha in allt man kan i den.

Tvekar på färgen:

Seashell vs Oyster. Det är klart alltid den personliga smaken men roligt att höra åsikter.

Vill gärna ha advanced key och självklart high performance-stereon. Då tänkte jag ta teknikpaketet. Men vill även ha hastighetsberoende servo. Så en av mina frågor är vad i har för erfarenheter av det nyckellösa systemet plus servon. Läste någonstans att tändlåset sitter lite märkligt om man tar en traditionell nyckel. Dock får jag inte plats med båda dessa saker. Då får jag gå ner till momentum eftersom jag inte vill skippa automatlådan.

Även någon som har synpunkter på helläder vs ventilerat läder. Vet att det kostar en rejäl slant mer men det kanske är värt det, vet ej.

Ett annat alternativ är att gå ner till momentum och istället ta D5. Men vill gärna ha helläder för första gången.

/He
Har både keyless och progressiv servo på min, men om jag måste välja så behåller jag helst keyless go. Keyless go är helt underbart smidigt :)
Hej

Jag hade hellre tagit keyless drive, det är väldigt smidigt. Fjärrkontrollen har samma mått som standard fjärren. Skillnaden är innehållet i den. Det finns inget vanligt tändningslås i V70 längre. Bara ett fack där man sätter in hela fjärrkontrollen. Med keyless behöver du aldrig använda fjärrkontrollen, du kan ha den i fickan / väskan hela tiden.
Blir man osäker på om man låste bilen går det att verifiera via fjärrkontrollen uppåt 300 meter ifrån bilen.

Hastighetsberoende server är speciellt skönt i låga hastigheter då bilen blir väldigt lättstyrd, Effekten kan man ställa i tre lägen.

Ventilerat läder är skönt, speciellt på sommaren om det är varmt ute. Skinnet blir inte så brännande varmt när bilen stått i solen. Även på vintern funkar detta bra då det inte känns lika kallt som vanligt skinn.

Jag hade nog behållt 2,4D om man ska ha automat. Bilen blir ännu törstigare med D5:an och automat.
Snart kommer den nya Powershift automatlådan till dessa motorer, den växlar mycket snabbare och drar ungefär som en vanlig manuell låda.

/AB
andreeb skrev:Hej

Jag hade nog behållt 2,4D om man ska ha automat. Bilen blir ännu törstigare med D5:an och automat.
Snart kommer den nya Powershift automatlådan till dessa motorer, den växlar mycket snabbare och drar ungefär som en vanlig manuell låda.

/AB
Hur kan den vara törstigare, det är ju samma motor men något mer toppeffekt på D5? Enligt Volvos spec är det exakt samma förbrukning.
I användbar effekt skiljer det väldigt lite mellan bilarna så för eknomins skull så är 2.4D att föredra.
nu är detta inte någon förstahandsupplevelse men en god vän har en S80 med hastighetsberoende servo i bilpoolen på sitt jobb och det är tydligen slagsmål om den eftersom styrningen gör att den går så behagligt på långfärd (skönt motstånd i ratten i hög fart).
PH
Hejsan.

Har själv keyless och det är sjukt bekvämt.
Hur ofta har man inte satt sig i bilen med nyckeln i fickan ?
För att inte tala om när man har händerna fulla och ska försöka nå nyckeln i fickan för att lösa upp.
Jag kommer garanterat köpa nyckellöst på nästa bil också :P

Jag har även ventilerade stolar och det är kanon nu på sommaren. Dessutom blir sätena snyggare när de är perforerade. Men om det är värt 15 000 är tveksamt.

Summum tycker jag du ska behålla, då får du ju helläder, 17" och lite krom runt rutor och rails.

Köp en 2,4D och en BSR-PPC.

/micke
Henk73 skrev:Vill gärna ha advanced key och självklart high performance-stereon. Då tänkte jag ta teknikpaketet. Men vill även ha hastighetsberoende servo. Så en av mina frågor är vad i har för erfarenheter av det nyckellösa systemet plus servon. Läste någonstans att tändlåset sitter lite märkligt om man tar en traditionell nyckel. Dock får jag inte plats med båda dessa saker. Då får jag gå ner till momentum eftersom jag inte vill skippa automatlådan.
Jag kan varmt rekommendera teknikpaketet. Keyless är helt underbart. Fast servon fungerar riktigt bra den också så jag skulle definitivt välja Momentum med allt i före en Summum utan hastighetsberoende servo. Fast sedan är det ju frågan om den ventilerade läderklädseln. Jag har iofs läder men oventilerat och har aldrig provat ventilerat så där har jag ingen direkt åsikt.
Henk73 skrev:Tvekar på färgen:

Seashell vs Oyster. Det är klart alltid den personliga smaken men roligt att höra åsikter.
Ta Seashell. Jag har Oyster och den färgen börjar bli för vanlig nu... ;)
Tack för era svar och era råd. Alltid intressant att få höra andras synpunkter på grejor som man funderar på att välja. När man som jag ska välja tjänstebil har man ju ändå bara en viss budget och man får ju aldrig med allt man vill ha så det får ju bli en avvägning till slut vad man tror att man kommer att uppskatta mest.

Har fortfarande 1½ halv månad innan jag ska göra beställning men med största sannolikhet blir det detta:

V70 2,4D
Automat
Summum
Herrgårdsvagnspkt 2
Fäljag: Spartes
Panel: cross brushed aluminium
Färg: Seashell
Klädsel: mörkgrå helläder, E100
Övriga tillval:
barnsäkerhetslås bakdörrar,
Nyckelavstängning passagerarkrockkudde
High performance stereo
6-cd spelare
Armstöd bak
Innerbackspegel med kompass
Progressiv hastighetsberoende servo
Tidur för tillsatsvärmare
Dragkrok
Blåtandssynkronisering för mobiltelefon

Har jag riktig tur och kan pressa priset kan jag få plats med en grej till för 5000-6000 kr och då lutar det åt BLIS. Någon med erfarenhet av detta. Känner att man kanske har mer nytta av BLIS än keyless fastän keyless kanske är bekvämare. Men tänker på att ibland kommer jag att låna ut bilen och det kommer alltid att vara någon som inte fattar detta och så slutar det med att bilen är olåst.
jag testade BLIS på V70 II när den kom ut och tyckte inte det var en stor grej, kanske för att jag inte van vid ett sådan system. Men hur reagerar systemet när det är stark dimma ute och allmänt dålig väder. Någon som vet vad det är för sensor som sitter. Jag vet att Saab håller på ta fram bättre backsensorer till sina bilar istället för dagens IR ljus som störs väldigt mycket av dimma osv..
Henk73 skrev:Tack för era svar och era råd. Alltid intressant att få höra andras synpunkter på grejor som man funderar på att välja. När man som jag ska välja tjänstebil har man ju ändå bara en viss budget och man får ju aldrig med allt man vill ha så det får ju bli en avvägning till slut vad man tror att man kommer att uppskatta mest.

Har fortfarande 1½ halv månad innan jag ska göra beställning men med största sannolikhet blir det detta:

V70 2,4D
Automat
Summum
Herrgårdsvagnspkt 2
Fäljag: Spartes
Panel: cross brushed aluminium
Färg: Seashell
Klädsel: mörkgrå helläder, E100
Övriga tillval:
barnsäkerhetslås bakdörrar,
Nyckelavstängning passagerarkrockkudde
High performance stereo
6-cd spelare
Armstöd bak
Innerbackspegel med kompass
Progressiv hastighetsberoende servo
Tidur för tillsatsvärmare
Dragkrok
Blåtandssynkronisering för mobiltelefon

Har jag riktig tur och kan pressa priset kan jag få plats med en grej till för 5000-6000 kr och då lutar det åt BLIS. Någon med erfarenhet av detta. Känner att man kanske har mer nytta av BLIS än keyless fastän keyless kanske är bekvämare. Men tänker på att ibland kommer jag att låna ut bilen och det kommer alltid att vara någon som inte fattar detta och så slutar det med att bilen är olåst.
Låter som du kommer få en hel del skön utrustning!!
Men innerbackspegel med kompass skulle jag inte ens vilja ha om det ingick i ett packet. En finess jag inte kan komma på när man behöver men framför allt grymt fula bokstäver i amerikansk stil som enligt mig bara stör.
kranvatten i glykolen!?

Hej, Vi behövde fylla på 1 dl G13 glyk[…]

Den blir varm och sedan stoppar torkararmen. N&au[…]

Fel centerhögtalare?

Jag plockade ut min nya Volvo V60 T6 2026 i onsdag[…]

S40 2004

Till S40 fanns det två olika CD-växlare[…]