Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soduke
Hur kontrollerar man motorns temperatur i nya V70II? I min gamla V70N Classic finns motortemperaturmätare men inte vad jag kan se i nya V70II?
Senast redigerad av 2 soduke, redigerad totalt 0 gång.
av JK24T
Nej, tempmätare anses bara förvirra dig dig när du kör... "onödig information". Det är mycket viktigare med information typ "ingen bältad bak" när en bakdörr har varit öppnad.... kul form av Svenska språket i alla fall. Så svaret är, det finns ingen motortempmätare i nya V70II eller S80N.
av soduke
Ursäkta min svenska, klart jag menar motortemperaturmätare. Själv kontrollerar jag detta viktiga instrument varje gång jag åkt ett tag. Om motortemperaturen skulle falla eller stiga över normal, kommer det något varningsmeddelande då i displayen?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är viktigare med en pil i mätartavlorna som visar på vilken sida av bilen tanklocket sitter på, istället för att ha en motortempmätare :roll:

/Kalle
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
perhall skrev:jag har haft ca 50 bilar och en enda gång för 20 år sen har jag haft nytta av motortempmätare..
Jag har inte heller någon nytta av den?, men det känns bra att ha den där så man vet när motorn är varm - särskilt på vintern

/Kalle
av JK24T
Jo jag menade Volvos syn på Svenska språket. "Ingen bältad bak", varför förmedla informationen om ingen sitter där bak.
Varför inte göra motortempmätare som ett val i "färddatorn" så vi kan själv välja vad som är viktigt eller oviktigt.
av plamek
Även om det inte finns något instrument så skulle det ju inte kosta många kronor för Volvo att kunna bläddra fram motortempen i info-displayen om man nu vill det. I Volvos lastbilar har det varit så länge. Informationen finns ju redan elektroniskt så... Jag tycker det är bra med motortemp ändå, rimligen bör man ju upptäcka några oegentligheter med bilen tidigare så än med bara varning för övertemp.
av Infide
Personligen tycker jag det är ganska onödigt med den mätaren. Bilen klarar sig nog själv. Är det så att en ny bil inte kommer upp i temperatur riktigt så åtgärdas det nog på garantin.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]