Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ibland undrar man om konstruktörerna på Volvo någonsin testat sina briljanta konstruktioner i verkligheten. Man undrar också om konstruktörerna lever kvar på 80-talet vad gäller funktionaliteten på vissa finesser som finns som tillval.

Exempelvis:

1 Volvos barnstol. Köpte Volvos orginalbarnstol (ej ISOFIX) för framsätet. Stolen är rätt ok bortsett från att den är så hög att den helt skymmer sikten snett framm åt höger. Stödbenet blockerar vidare handskfacket så det går inte att öppna då stolen är monterad. Slutligen är det stolsskydd som Volvo säljer så kort att det knappt når in under stolen och det går inte att fästa under stolen vilket medför att det glider bak och ligger löst och exponerar stolen för små skitiga barnfötter.

2 Bluetoothmodul för mobilen. Funktionen är på stenåldersnivå där i stort sett den enda funktionen är att ringa och använda telefonboken, eller delar av den då synkningen inte funkar. SMS/MMS, email, kalender, ja stort sett alla andra nyttiga funktioner lyser med sin frånvaro.

3 Larmet. Går tydligen inte att stänga av rörelsesesorn permanent, tex då man oftast har hundar i bilen. Varför inte? Det borde givetvis finnas med som alternativ i inställningarna av larmet.

4 Cigguttaget. Sitter så till att tex småmynt lätt hamnar i ciggutaget varvid det blir kortslutning. Hände mig idag. Och varför inte ett extra cigguttag bakom den "svävande mittkonsollen" så att man slipper ha en laddkabel hängande över hela mittkonsolen upp till mobilhållaren. Cigguttaget sitter också så till att luckan inte går att stänga med laddkabeln i uttaget.

5 Färddatorn. Varför kan man inte lägga in/ange en "FAVORIT" bland de visningsalternativ som finns så man slipper sitta och bläddra till man hittar rätt. Tex att färddatordisplayen alltid visar snittförbrukning som första alternativ då man vrider på knappen.

6 Skyddsklädsel i bagaget. Köpte bagageskyddet i vävplast som går upp på sidorna, upp på baksidan av bakstolarna och skyddar stötfångaren. Helt värdelöst. Skyddsklädseln kräver att nätskyddet som sitter i bakstolarnas överkant och som kan dras upp och fästas i sidorna på taket fick demonteras. Fick köpa ett metalgaller av Volvo för 2000 kr istället. Skyddet har stora glipor i hörnen och fäst i sidofästena under bakfönstren så dessa inte går att använda till annat. Dessa fästen består av små plasthakar i klena gummisnoddar som lossnar vid minsta belastning. Stötfångarskyddet som man viker ut för att skydda stötfångaren är tänkt att fästas upp med två tryckknappar i sidorna då man stänger bakluckan men det funkar inte. Skyddet hänger som en trasa och hindrar i 9 fall av 10 att man stänger bakluckan. Då jag ändå tvingades köpa metalllastgallret som skyddar passagerarna mot flygande hundar i händelse av krock investerade jag också i gallret som avdelar lastutrymmet på längden. Tanken var ett kunna dela bagaget 30/70 då jag ibland behöver slänga in prylar i bagaget samtidigt som hundarna sitter där och jag inte vill att hundarna ska trampa omkring i matkassar och annat. Nähä - det går inte. Gallret kan bara sitta i mitten. Vidare är fastsättningen av det längsmedavdelande gallret rena stenålden och tar timmar att montera/demontera. Inte så kul om man bara behöver det ibland eller om man vill komma åt utrymmet under golvet i bagaget.

Efter några dagar tröttnade jag och undarna och jag åkte in på Bilia och visade upp eländet. Dom kunde hålla med om att konstruktionen var katastrofal och återköpte rubbet trots att det var använt och fullt med lera och hundhår. HEDERS! Eländet fortsatte dock. Vad bilia nu rekommenderade var deras "lastlåda". En formgjuten låda som sätts in i bagaget och skall skydda vid transport av skitiga prylar. Detta kompletterat med ett separat skydd för stötfångaren skulle lösa problemen. INTE! Lastlådan går bara halvvägs upp på sidorna varvid klädseln exponeras för skit och hundhår. Inte heller går den ända bak varvid luckan till utrymmet under bagaget exponeras 3-5 cm= skitas ner. Fastsättningen av det extra stöfångarskyddet är givetvis på lekskolenivå. HELT SANSLÖST DÅLIGT!

7 Bränsleförbrukning. V70II D5AWD 0,79 blandad körning enligt Volvo. Skulle gissa att 0,9 till 1,0/mil blandad körning ligger närmare sanningen.

8 Nä nu orkar jag inte mer. Har en listapå 10-15 punkter till där man kan ifrågasätta om konstruktören någonsin testat konstruktionen eller hängt med i utvecklingen. Behöver jag säga att jag lite då och då hittar lösaplastklips, skruvar och annat som lossnat på olika ställen. Senast idag då jag skulle byta en säkring, då en tiokrona trillatr ner i cigguttaget, hittade jag en lös mutter som satt fastklämd mellan framskärmen och motorutrymmet.

Mvh Thomas
kave skrev:Vad gäller gallret, kan du inte köpa det till V70N för det kan man sätta var man vill. Fortfarande inte så snabbt att demontera. Jag vet inte ännu om det fungerar eftersom min helt nya bil fortfarande är på verkstan.
Ja det kanske är möjligt. Hade det i någon av mina tidigare V70 men kommer faktiskt inte ihåg om det gick att montera offcenter. Den längsgående lastavdelaren fästs ju i lastförskjutningsgallret så passar det gamla gallret (V70N) i V70II och att det medger montering offcenter så kan det funka.

Justermånen i sidled på V70II-gallret var bara 5-10 cm och det räcker inte och nu har jag i vilket fall lämnat tillbaks allt.

Håller just nu på att klura på en egen kontruktion. Krav: Lätt att montera/demontera, ställbart i sidled, möjligt att förvara i bilen då det ej används och slutligen krocksäkert (undra vad Volvos konstruktörer hade för kriterier?). Tänker mig en diskret ram som går runt bagagegolvet och som fästs i befintligt lastförankringssystem med en eller flera längstgående uppfällbara skivor/avdelare som fälls ner i ramen då den int används och som gå att flytta i sidled i ramen.

/Thomas
Punkt 8.

Kul att även du har hittat "reservdelar" i bilen. I min S80N 3,2 hittade jag en bult, samma typ som framskärmarna är monterade med, liggandes inlackad i kanten uppe på skärmen mot motorrummet.
Sen kan man lägga till lite i din lista så som jag upplever min bil, hårt växlande automat, fällbart baksäte som inte går att fälla (rep 3ggr.), tjutande ventilation, en ganska taskig fjädringskomfort. Min motor har "drabbats" av 3 oljeläckage, bl.a vevaxeltätning. Volvo är inte vad det har varit kvalitetsmässigt, detta har jag även fått höra från insidan och från motorfabriken i Wales.
Ju mer FoMoCo får bestämma ju sämre tycks det bli... har alla volvofanatster här kollat på hur många ställen just märkningen FoMoCo förekommer ?
Hoppas det blir bättre när kineserna köpt upp Volvo. Hepp!

Till den här klagomuren kan jag tillägga att min förardörr inte går att justera rätt så att den sitter i linje med skärm och vä bakdörr. Helt enkelt i pressen felformad dörr. På en 400 tkronorsbil. Ja du milde himmel...

Min 20tkr's navigator är kaput. Avvaktar besked från Bilia om vad som ska ske. Troligen fel på dess FM-mottagare då den inte snappar upp någon trafikinformation alls.
Kul att det händer precis när man ska ut på Autobahn och vidare söderut. Not.

Hörde vidare av verkstadstekniker att de ska informera kunder om att automatlådan har en adaptionstid på upp till 3000 mil!!! Jamen hallå?! Har nog aldrig hört något så dumt. Det kan bara inte vara sant.

Det där bagagerumsskyddet tycker jag också är skit. Skrynklar sig så att luckan inte kan stängas eftersom skräpet fastnar i låsbygeln. Och som sagt, idiotiskt att man inte kan kombinera med lastnätet.

Törs jag säga att jag ändå gillar min bil. Lite i alla fall? :oops:
Monsunregnet drog över Stockholm för någon dag sedan. Satt precis i en bilkö och funderade över ännu en irriterande "finess", som iofs Volvo inte är ensamma om, men som ingen konstruktör verkar ha testat i praktiken.

Jag talar om regnsensorn som sätter på torkarna då det börjar regna, eller vänta nu...... man måste ju trycka in lilla knappen på vindrutetorkarspaken och stänger jag av motorn måste jag aktivera funktionen igen då jag startar.

Liknande korkad konstruktion fanns på en av mina tidigare Volvo V70N men då var man tvungen att dra spaken ett hack upp/ner (minns inte vilket). En tekniker på Volvo förklarade att vindrutetorkarna självklart inte kunde starta HELT AUTOMATISKT. Då skulle de ju kunna gå igång i biltvätten eller vid något annat olämpligt tillfälle.

Varför kan inte bilen skicka upp ett lämpligt meddelande i färddatordisplayen när det börjar regna och be föraren att bekräfta med ett tryck på knappen på blinkersspaken att man vill aktivera regnsensorn. Knappen på vindrutetorkarspaken skulle då endast aktivera/avaktivera funktionen och minnas inställningen även om motorn stängts av.
Amli skrev:Vad är skillnaden mot om du får upp ett meddelande om du ändå får sätta på den manuellt? Du ser väl ut genom rutan att det börjar regna?
Det är ju lite som att gnälla att man får dra ner växelspaken till D på en automat...
Den biten med regnsensorn begrep inte jag heller, men däremot kunde färddatorn "stanna" på senaste info man haft inställd. T ex medelförbrukning. Kanske har det att göra med all annan info den ska visa i samma display, som t ex "Ingen bältad i baksätet". Konstig formulering egentligen...
Volvo mitt val skrev:Varför välja Volvo om så många bitar inte är bra? Det finns andra bra märken som säkert är mycket bättre. Om jag skulle vara i din situation hade jag valt bort Volvo.
Tror det är sådana där saker man reflekterar över efter en stunds användande. MEN det skulle vara intressant att veta om det finns andra tillverkare som har löst dessa brister? Så att vi får något att jämföra med.

O.T. Om kineserna köper Volvo tror jag med det blir fler som får ansluta till klagomuren. Men å andra sidan får det plats ganska många längs de 640 milen.. ?:-/

M V H
---> M

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?