Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken antyder funkar inte Bluetooth något vidare i min bil. Telefonboken synkas bara delvis. Bt-modulen har valt ut ett 15-tal poster som synkas, av ca 350 kontakter som jag har i mobilen. För några av dessa kontakter inleds visningen av namnet i bilens display med ett komma (,) trots att det givetvis inte är inlagt på detta sätt i mobilen. Verkar vara så att bilens telefonbok inte klarar att hantera en post som bara består av ett förnamn. Då visar den (tomt fält), (Efternamn) vilket ser ut som tex ", Röstmeddelande 133"

Även i övrigt är Bt-funktionen ett skämt. Snabbkontakter verkar inte funka, inte heller sms/mms. Poster visas i formatet efternamn/förnamn och det verkar inte gå att ändra. Har förnamn/efternamn i mobilen. Larm som läggs in funkar ej, ej heller larmas för mötestider.

Slutligen bryts 3 av 4 samtal då bilen tappar kontakten med mobilen. Ibland utan förvarning och andra gånger efter att ljudet börjat "pulsera" kraftigt.

Ska in på Bilia imorgon för att se om de kan åtgärda detta, tillsammans med uppdatering av airbag och åtgärdande av gnek i bakdörren men jag har inga större förhoppningar.

Ps - Obegripligt att Volvo inte satt ett extra cigguttag bakom den "svävande mittkonsolen" så att man kunnat slippa ha laddkabeln hängande från mittarmstödet upp till telefonhållaren vid ventilationsmunstyckena. Ds

Ps2 - Lika obegripligt att cigguttaget sitter så till att man inte kan stänga luckan utan att ta ur laddkabeln. Ds2

Ps3 - Också obegripligt att ha cigguttaget så att det lätt ramlar ner saker i uttaget som sitter prcis vid vad som verkar vara ett myntfack. Hittade en 10kr i cigguttaget idag. Givetvis hade säkringen gått. Ds3

Mvh Thomas
"," tecknet är vanligt att det visas i proukter där Blåtand syncar.

Samma sak får du om du syncar med SE:s SBH-700 handsfree, den hade jag.
Samma sak med sync till vissa program i en dator.

Så den biten är inget konstigt, tyvärr.

JAG hade också gärna sett att det satt ett uttag under konsolen, jag skulle vilja använda det med min GPS.

Min kollega "Kave" här inne snackade om att skaffa en förlängningskabel med dubbla cigguttag som man kan sätta i bakre uttaget, dra längs med säten och sedan lägga exempevis mellan säte och mittendelen, eller bakom konsolen och sendan koppla in grejorna till den.

Lite tejp eller annat skulle kunna hålal det på plats bakom konsolen.

De har såna på exempelvis "Biltema".
riha skrev:"," tecknet är vanligt att det visas i proukter där Blåtand syncar.

Samma sak får du om du syncar med SE:s SBH-700 handsfree, den hade jag.
Samma sak med sync till vissa program i en dator.

Så den biten är inget konstigt, tyvärr.
Jaha, ja det gör ju inte saken bättre men ok. Lite stenålder i alla fall då det inte kan vara så svårt att få synkmodulen att fatta att finns det inget efternamn (som ju hamnar först på displayen) så behövs inget "komma" före förnamnet.
riha skrev:"JAG hade också gärna sett att det satt ett uttag under konsolen, jag skulle vilja använda det med min GPS.

Min kollega "Kave" här inne snackade om att skaffa en förlängningskabel med dubbla cigguttag som man kan sätta i bakre uttaget, dra längs med säten och sedan lägga exempevis mellan säte och mittendelen, eller bakom konsolen och sendan koppla in grejorna till den.

Lite tejp eller annat skulle kunna hålal det på plats bakom konsolen.

De har såna på exempelvis "Biltema".
Hmm.... Biltema, Y-adapter, eltejp - ja det går ju alltid att fixa på det sättet.

Lösningen känns kanske mera hemma på tex en rostfrasig Fiat Panda från 1984 snarare än en drygt 400 000 kronor dyr Volvo från 2008.

Om Volvos konstruktörer pratat med en vanlig bilägare som försökt dra en laddkabel/GPS-strömkabel från cigguttaget till hållaren vid ventilationsgallret i instrumentpanelen borde det ha varit en självklarhet att ha ett cigguttag i närheten av där förbrukarna av ström vanligtvis befinner sig. Uppenbarligen har dom aldrig gjort det.

Mvh Thomas
Thho skrev: Ps - Obegripligt att Volvo inte satt ett extra cigguttag bakom den "svävande mittkonsolen" så att man kunnat slippa ha laddkabeln hängande från mittarmstödet upp till telefonhållaren vid ventilationsmunstyckena. Ds
Det här fungerar kanske inte på V70 pga av att det är för trångt, men på min V50 gick det bra! Självklart tycker jag att uttaget skulle vara original.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=22696
Appel skrev:
Thho skrev: Ps - Obegripligt att Volvo inte satt ett extra cigguttag bakom den "svävande mittkonsolen" så att man kunnat slippa ha laddkabeln hängande från mittarmstödet upp till telefonhållaren vid ventilationsmunstyckena. Ds
Det här fungerar kanske inte på V70 pga av att det är för trångt, men på min V50 gick det bra! Självklart tycker jag att uttaget skulle vara original.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=22696
Lämnar in bilen nu på morgonen så jag ska fråga om det går att montera cigguttag bakom svävande panelen och vad det skulle kostar. Fläsk givetvis!
Lämnade bilen (V70II) i morse för uppdateringar av programvaran (airbag tror jag) samtidigt skulle BT-modulen uppdateras och gneket i bakluckan/låsen åtgärdas. Hämtade bilen vid 16.00 tiden varvid programvaruuppdateringen utförts, gneket åtgärdats genom smörjning och någon form av klisterlappar i bakluckan. Sist men inte minst en 1MB ( den var omfattande enligt teknikern) uppdatering av BT-modulen.

Resultat:
-Airbaguppdateringen; lär jag väl inte märka om jag inte krockar.
-Gneket; svårt att säga, det är mest vid körning på riktigt ojämt underlag som gneket hörs och även om gatorna i Stockholm är dåligt underhållna räcker det inte för att se om gneket försvunnit.
-BT-uppdateringen; telefonboken synkar fortfarande inte, ljudet verkar vara sämre än tidigare men samtalen bryts i alla fall inte. Detta kunde konstateras redan då jag hämtade bilen så jag fick nummret till Bilias BT-guru. Får väl ringa imorgon och se vad han säger.

/Thomas
Det nr:et till BT-gurun får du gärna PM:a till mig om du vill. Jag har en och annan fråga till honom med. Ärligt talat så är det inte mycket Hands Free det här systemet.
Själva BT funktionen dryftas även på annat håll i forumet men för att besvara din post:
Jag har själv en P990i numera efter att min Nokia vägrade samarbeta något vidare med Volvo BT.
1. Har också upplevt att den inte synkar in alla poster. För mig är det dock tvärt om att den synkar alla utom typ 15-20 st Har inte kommit på varför.
2. Att det kommer blanksteg och kommatecken fick jag åtgärda genom att i Outlook se till att det stod något på både förnamn och efternamn
3. Att man inte kan skicka SMS från ett Bluetoothhandfree är självklart för mig i alla fall. Tycker inte att det hör dit
4. Att man inte kan kontrollera sin kalender med alarm från ett Bluettothhandsfree ser jag också som helt naturligt. Tror du har lite hög ambitionsnivå här, det är inte standardiserat gränssnitt och vore en riktig teknisk utmaning att få till
5. Samtalen bryts - Efter uppdatering av programvaran i både bil och telefon så kvarstår detta problem för mig, händer någon gång i vecka i alla fall. Du bör uppnå kraftig förbättring om du uppdaterar programvaran i tel och bil (som du redan verkar ha gjort)
6. Uttag i mittkonsollen, jag har ett extra infällt uttag monterat på sidan av panelen, i höjd mellan växelspak och svävande panelen. Där finns utrymme bakom. Volvo originaluttag av samma typ som i bagageutrymmet, snyggt och funkar bra
MrMagoo skrev: 6. Uttag i mittkonsollen, jag har ett extra infällt uttag monterat på sidan av panelen, i höjd mellan växelspak och svävande panelen. Där finns utrymme bakom. Volvo originaluttag av samma typ som i bagageutrymmet, snyggt och funkar bra
Du har ingen bild på det så vi får se?

/Kalle
MrMagoo skrev:Själva BT funktionen dryftas även på annat håll i forumet men för att besvara din post:
Jag har själv en P990i numera efter att min Nokia vägrade samarbeta något vidare med Volvo BT.
1. Har också upplevt att den inte synkar in alla poster. För mig är det dock tvärt om att den synkar alla utom typ 15-20 st Har inte kommit på varför.
Ingen förbättring efter uppdatering
2. Att det kommer blanksteg och kommatecken fick jag åtgärda genom att i Outlook se till att det stod något på både förnamn och efternamn
Jo så kan man ju göra men det är stenålder, andra klarar det så varför inte Volvo
3. Att man inte kan skicka SMS från ett Bluetoothhandfree är självklart för mig i alla fall. Tycker inte att det hör dit
Nä ok SKICKA SMS är väl att ta i men att kunna läsa SMS tex i färddatordisplayen hade varit fint.
4. Att man inte kan kontrollera sin kalender med alarm från ett Bluettothhandsfree ser jag också som helt naturligt. Tror du har lite hög ambitionsnivå här, det är inte standardiserat gränssnitt och vore en riktig teknisk utmaning att få till
Borde inte vara några problem. Skulle vara fint att få upp i färddatordisplayen att jag har ett möte tex. Nästa teg är att RTI (om mötesadressen är inlagd) frågar om jag vill navigera till adressen eller till närmaste p-Hus eller P-plats. Redan för 10 år sedan kunde jag kontrollera min mobil (med alla funktioner) från min Compaq IPAQ med ett Svenskt 3:epartsprogram. SMS, calender, noteringar, samtal, rubbet.
5. Samtalen bryts - Efter uppdatering av programvaran i både bil och telefon så kvarstår detta problem för mig, händer någon gång i vecka i alla fall. Du bör uppnå kraftig förbättring om du uppdaterar programvaran i tel och bil (som du redan verkar ha gjort)
Uppdatering hjälpte inte
6. Uttag i mittkonsollen, jag har ett extra infällt uttag monterat på sidan av panelen, i höjd mellan växelspak och svävande panelen. Där finns utrymme bakom. Volvo originaluttag av samma typ som i bagageutrymmet, snyggt och funkar bra
Bra tips
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]