Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Min första Volvo
En vecka efter jag hämtade ut vår bilen fick jag problem med att motorn, ett par sekunder efter start, gick ner på 500 varv och dog. I vissa fall kunde man rädda den med att varva den själv i vissa fall inte. Vi hade elektronik problem också så de bytte databoxar och mjukvara. Nu har det gått bra i en månad, men i söndags började problemen med motorn igen. Imorse så illa att vi aldrig kom iväg från vår uppfart. Någon som känner igen problemet? Lämnar i den ikväll, med eller utan hjälp av bärgare.
av Min första Volvo
Låter ju för bra för att vara sant. Tycker det är lite märkligt att det skulle kunna vara så enkelt och eftersom de laddade ner ny mjukvara sist (slutet på maj).
Vad står ECM för? Finns det någon version på mjukvaran att referera till?
av Psyko
Det finns bara en ECM uppgraderingsmjukvara.
Det har kommit minst 1 ny sen i Maj.

Du borde ha fått ett brev ang detta då det är
en Återkallelse för detta
av Min första Volvo
NIx. Inte fått någon återkallelse om detta. Återigen vad är EMC? Är det en delmängd av bilens mjukvara eller? Vad står det för? Kunde bara hitta något på google som handlade om trimning. Jag antar att du haft samma problem och fått det åtgärdat och inte har några problem längre?
Märkligt att inte detta är välkänt hos min Volvo handlare i Skåne.
av Min första Volvo
Kan bara förtydliga att när jag i den första runda problem uppmärksammade detta var det bara ett par enstaka gånger och bara på morgonen efter bilen varit stilla över natten. Då fick jag också igång den i andra försöket. När jag nu fått problem med det igen inträffade det lite var stans och olika tidpunkter på dygnet (oavsett om motorn var kall eller varm). Till slut, igår morse och eftermiddag, dog den på alla försök. Man startar bilen, låter den gå på tomgång, trycker man sedan (lätt) på gasen, med eller utan växel i, dör den direkt, omöjlig att rädda.
Det blev alltså bärgningsbilen som hämtade vår bil igår (200 mil, en månads körning lite drygt). Tragiskt! Är inte särkilt imponerad över Volvo Assistans agerande heller. Till slut blev det en mixad lösning, Volvo Assistans fixade fram bärgare, och återförsäljaren fixade fram hyrbil.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
På min 1.8F V50 använder jag inte gärna Ac;n nu på sommaren om man vill hålla motorn igång vid rödljus korsningar etc, har jag det så dippar varvet ner vid frikoppling ner till under 400varv per minut och har tom hänt att motorn har dött för mig. :(
Nästa bil kommer inte ha en liten motor i vart fall.
WE Technology!!!!!
av JasonCW
Min första Volvo skrev:NIx. Inte fått någon återkallelse om detta. Återigen vad är EMC? Är det en delmängd av bilens mjukvara eller? Vad står det för? Kunde bara hitta något på google som handlade om trimning. Jag antar att du haft samma problem och fått det åtgärdat och inte har några problem längre?
Märkligt att inte detta är välkänt hos min Volvo handlare i Skåne.
Ingen tycks vilja besvara din fråga, så då gör jag det.
ECM = Engine Control Module
Denna benämns ibland också ECU, där U står för "Unit".
av Min första Volvo
För att avsluta denna tråd summerar jag mina erfarenheter. I andra omgången räckte det med mjukvaruuppdatering och vi fick tilbaka vår bil efter två dagar (de ville verkligen verifiera att problemet var åtgärdat). Nu har vi haft bilen i 3 veckor och kört 200 mil på vår semester utan några som helst problem. De skulle göra motsvarande uppdatering på den leasingbil vi hade eftersom de råkat ut för samma problematik med den.

@Thewiruz , Själv inget mer av vad jag sett […]

Inte än, bilen står 30 mil bort och tan[…]

Köpråd V60 Recarge

När jag köpte min xc60 begärde jag […]

Det varierar med årsmodeller och när […]