Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
Letade efter en tråd om detta men hittade inget så här kommer frågan.

I morse när bilen var kall och jag körde hemifrån så märkte jag att när jag gav fullgas så började motorn knattra ordentligt när varvet passerade ca 3.500 varv. Och jag menar betydligt mer än vad motorn knattrar annars.

Under 3.500 varv låter motorn som vanligt och om jag varvar utan växel så låter den också som vanligt hela vägen upp till varvtalsstopp. Så det är alltså bara vid nära maximal belastning och över 3.500 varv som den knattrar ovanligt mycket.

När motorn blivit genomvarm låter det betydligt mindre men ljudet finns fortfarande kvar.

Nån som har en aning om vad det beror på?

MVH

//Mr T
av Lövet
Nej. Men att varva en kall diesel över 3500 varv med fullgas är INTE att rekommendera.
av Mr T
XC90_Executive skrev:Kall dieselmotor knattarar mycket! Speciellt över 3500rpm. Lösningen är att man ska köra lugnt tills den är varm! :wink:
Jo förvisso. Men det här är inget ljud som ökar sakta, utan det är av och på. Det är som en ventil som öppnas.

Och även när motorn är verkligen genomvarm så är det samma sak om dock något tystare.

Får väl svänga förbi handlar'n och fråga.

Tack för svar dock!

MVH

//Mr T
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Din motor har multipoint insprut.

Det fungerar dock bara uppp till ett visst varvtal då den går över till singelpoint insprut vilket är det du hör och det är helt i sin ordning.

Den ska alltså låta på det sättet.
av Mr T
VolvoB20 skrev:Din motor har multipoint insprut.

Det fungerar dock bara uppp till ett visst varvtal då den går över till singelpoint insprut vilket är det du hör och det är helt i sin ordning.

Den ska alltså låta på det sättet.
Stort tack!

Känns alltid bra att veta varför saker gör som dom gör. =)

MVH
//Mr T

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]