Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
Nå hur är det egentligen med det här att blanda i Etanol i tanken? Går det utan problem, är det någon som har testat?
Vad är egentligen Volvos ståndpunkt? Hur är det med den S80: som Heico har konverterat, vad bygger de om på den?
Användarvisningsbild
av Funk
Ingen inblandning utöver den som finns pumpen är på något sätt rekommenderat eller "tillåtet" av Volvo. Det är utöver garantiskäl en certifieringsfråga.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Jo jag vet att den officiella meningen är att det inte är bra. MEN säg den som inte tvivlar....
Vad exakt bygger t.ex Heico om sin bil med för delar. Vilka delar är det som inte tål Etanolen? Jag vet iaf en granne som har 9-5 Aero -02:a som kör med ca:40% Etanol och har förbättrade egenskaper vad gäller ryckighet vid segdragning etc. Nu är han inte en duvunge när det gäller att meka så han skiter väl i eventuella risker, men sådana finns ju även på detta forum?

Med ett soppapris på 13.50 per liter så kan man ju inte blunda för att en del kanske vill testa.....(även om jag är för feg... :wink: )
Ingen som har testat med en äldre bil?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du kan ju alltid fråga Nybbe_gefle här på forumet som kör på E85 :wink:
http://www.jagrullar.se/forum/memberlis ... file&u=131

De som byts är spridare, andra bränsleslangar som tål E85! (och ventiler tror jag )? Tänk på att etanolen inte smörjar lika bra som bensinen så det blir dubbelt så många oljebyten om du bara kör på etanol

Mvh/Kalle
Användarvisningsbild
av Korny
Är det inte så att bensin som säljs i Brasilien innehåller 20-25% etanol?

Gör Volvo något speciellt med bilar som levereras dit?

Om man sen vågar blanda själv e ju en annan historia... Har en kollega på jobbet som kör E85 i sin Volvo 360 Turbo och det funkar kalasbra.

Mvh David
Användarvisningsbild
av Funk
Korny skrev:Är det inte så att bensin som säljs i Brasilien innehåller 20-25% etanol?

Gör Volvo något speciellt med bilar som levereras dit?

Om man sen vågar blanda själv e ju en annan historia... Har en kollega på jobbet som kör E85 i sin Volvo 360 Turbo och det funkar kalasbra.

Mvh David
All bensin i Brasilien har inte så mycket etanol. Tyvärr så förekommer det att mackägare och mindre nogräknade leveranörer i Brasilien blandar in extra etanol för att maximera sina vinster. På grund av detta förekommer det att kunder får problem med sina bilar, Volvo får garantifrågor från kunder med problem efter att ha kört med (för stor) inblandning, vilket man inte tar på sig i normalfallet..

/Thomas
av frgusto
Det där med att motordelar inte skulle tåla etanol stämmer inte. Alla spridare, bränsleslangar och ventiler på moderna bilar tål etanol lika bra som bensin. För den som vill påstå annat återstår bara att lägga fram bevis på motordelar förstörda av etanolinblandning, det lär bli svårt...

Däremot är det inte bra om motorn går magert, vilket kan bli fallet om man blandar för mycket etanol utan att konvertera först.

Givetvis påverkas garantier och goodwill från Volvo eftersom etanol inte är certifierat bränsle för bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Äntligen lite mer kött på bena... jag har själv gissat att vid en konvertering att det endast är mjukvara som byts. (och på vissa modeller även spridare, då de kanske redan ligger på maxvärden och etanolen behöver ju ett högre flöde) I dagens tider så har de nog inte råd att ha olika slangar till samma modell, bara för att drivmedlet skiljer sig. Eller vad tror ni? Nu tänker nog inte jag riskera några garantier i vilket fall som helst, men att prata runt ämnet är alltid roligt.
av Psyko
Det skiljer en hel del på en 2 liter Etanol och en vanlig 2 liters bensinare.

- insprutarna (för den ökade insprutningsmängden)
- Ventilerna
- ventilsäten
- Bränsleslangar
- Helt annan elektronik i tanken
- Katalysatorn
- Mjukvara i motorstyrning

Volvo har en hel del rapporter på just motorskador som sätts
i samband med att motorn körts på etanol.

En personlig teori på det är ju att många endast tankar det
utan någon som helst konvertering. Eftersom Etanol innehåller mindre energi krävs
det ju en större mängd och det är nog där problemet börjar. Förbränningstemperaturen ökar
och motorn har lättare att spika då bränslet inte räcker till.
En riktig etanolmotor har 30 % större hål i spridarna alt mer hål för att
kunna öka mängden insprutat bränsle när den går på etanol

Så fort det är ett garantifall med ett motorhaveri kommer
motorn grundligt kontrolleras av Volvos tekniker, visar det
sig att bilen körts på etanol uteblir ersättning från Volvo OCH
av Försäkringsbolaget.

Kan vara värt att tänka på
av frgusto
Att köra motorn magert kan mycket väl ge motorskador. Inget snack om det.
Men att köra motorn på etanol behöver inte ge motorskador. Inte om den är korrekt konverterad, dvs motorn får rätt bränsleblandning.
Tex en motor konverterad av BSR.
BSR ändrar i mjukvaran och ibland byter de även spridare. Inget annat.
BSR är seriösa och vet vad de håller på med, tar bra betalt och lämnar garantier. (Jag jobbar inte där! :D )

Jag skulle vilja se rapport på en korrekt etanolkonverterad motor som har fått motorskador. Det skulle vara väldigt intressant.

Dock ej livstidsgaranti på delen, endast gar[…]

Enligt principen att man inte ska ta något f[…]

Man ska inte princip aldrig sätta tillbaka […]

Tysta sommardäck V90

Upplever ni att bilen lätt får ”S[…]