Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
Hämtade ut bilen och bränslemätaren visade kvarts tank, åkte en sväng och åkte sen och tanka fullt, nu är halva stapel fylld + att det finns en liten pil till höger under tankmätaren är detta normalt beteende samt att färddatorn säger att jag kommer 38 Mil kvar till tom tank, kanske måste jag köra längre efter det att jag tankat ?
Användarvisningsbild
av kave
troubleshooter skrev:Hämtade ut bilen och bränslemätaren visade kvarts tank, åkte en sväng och åkte sen och tanka fullt, nu är halva stapel fylld + att det finns en liten pil till höger under tankmätaren är detta normalt beteende samt att färddatorn säger att jag kommer 38 Mil kvar till tom tank, kanske måste jag köra längre efter det att jag tankat ?
Hur skulle det vara om du talade om vilken bil du körde? Har du en etanolbil och kör som fn är det väl jättebra med 38 mil till tom tank?
av Ottoman
Det skall vara en liten pil pekandes åt höger vid bränslemätaren.
av troubleshooter
Sorry, Missade den detaljen. kör en V70 D5:a ??:-/
av Ottoman
Vi behöver nu ytterligare info. Tankade du fullt, dvs. runt 40-50 liter om nu mätaren visade en kvarts tank då du hämtade ut den och fortfarande så visade stapeln bara halv tank och 38 mil kvar att köra?
av troubleshooter
När jag hämtade ut bilen visade mätaren kvarts tank och 17o Km till tom tank
När jag tankade bilen full, runt ca 50 liter så visar mätaren halv tank och färddatorn 380 Km till tom tank
Användarvisningsbild
av Funk
Återstående sträcka till bränsleslut baseras på tankad volym och tidigare förbrukning, har du hämtat ut en helt ny bil så kan den ha dragit väldigt mycket bränsle initialt, efter ett par mils körning med lägre förbrukning så justerar den upp sig..

/Thomas
av Rolle38
Den lilla pilen till höger är en påminnelse att tanklocket sitter på höger sida av bilen.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
troubleshooter : Om du har tankat fullt så ska den väl ändå visa full tank och inte halv, även fast det är 380km till tom tank...

Rolle38 skrev:Den lilla pilen till höger är en påminnelse att tanklocket sitter på höger sida av bilen.
Smart av Volvo. :P

/Kalle
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Hur går det, har mätarn ändrat sig än?

Har kört några extremt tidiga S80 där mätarn har fått 'frispel' och hoppat från halv tank till tom tank efter en kickdown. Det var iofsig en V8, men så mycket drar den inte :wink: Problemet löstes efter lite uppdateringar i mjukvaran

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]