Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
Hej!!!

Det knäpper till i växelspaken när man kommer ner till 15km/h efter man varit upp i minst ca 35km/h.
Men om man håller spaken i läget då man kan lägga i 5 och 6 så knäpper det inte till fören man släpper
växelspaken från det läget.

Det är inte så högt "knäpp" ljud men man hör det och känner det i växelspaken.

Är det någon som har varit med om detta? Eller nån som har en aning om vad det kan va?
Kan det vara nå inne i lådan som inte är som det ska?

Min bil är S80 2.5T -08 ca 280mil

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av henka35
Tja

Jag har ett liknade ljud när jag går från 3:an till 2:an ibland. Men inte alltid. Be Erikssonbil kolla på det, jag ska låte de kolla på min vid första servicen.
Min förra V70N hade ett liknade missljud, det slutade med att de bytte hela spakstället på garantin.

/Henrik
av pergrein
Jo, jag ska nog fara i veckan och höra vad dom säger. Det kan ju vara nå som går att justera om man
har tur, vilket jag inte tror jag har :(

Det där att byta spakställ är det nån större operation eller är det en enkel sak att byta för dom?

Har du hört om ljudet kommer om du går från 3 till 1 då?

Mvh
Per
av Psyko
Det är spärren för backväxeln som släpper när du kommer ner i 15 Km/h
Spärren är till för att du inte ska kunna få i backen när du lägger i 6:an
under körning. Den går inte ta bort/ändra, det är en lite solenoid som klickar till.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Tackar för den infon, jag har misstänkt alla möjliga bra och dåliga orsaker, men ej tagit upp det med min mek på Volvo. (främst för att den förra bilen hade alla fel en bil kan tänkas ha så ett litet knäppande känns som om man är bara jobbig om man klagar på....) Men betyder detta verkligen att du kan få in backen i hastigheter under 15 km/h? det låter ju lite riskabelt även det.... nu får man väl skylla sig själv om man hoppar från tvåan till backen.....men ändå :shock:
av pergrein
Men ska det verkligen släppa så mycket så att man båder hör och känner det?!
Kan man be dom prova byta denna solenoid eller måste man byta hela spakstället
eller så blir det till att vänja sig med detta "knäppande"?

Men nu vet man ju iallafall vad det är som låter så Tack för det...

Mvh
Per
av mikeS80
LOTEZ skrev:Har exakt samma problem men helmia bil vet ej vad det är.

Ska printa detta och visa dom!!!

TACK SÅ MYCKET FÖR "HJÄLPEN"

//Lotez
Jag har också samma ljud i min bil. Tyvärr verkar detta av ovanstående inlägg att döma vara vanligt förekommande. Vi som har erfarenhet med Volvos hantering problem vet vad detta kommer att innebära, nämligen att det inte kommer att klassas som ett fel, då det finns på många bilar, utan kommer av Volvo betecknas som en egenskap hos aktuell bil. Egenskaper åtgärdas inte av Volvo utan är någonting som kunden får lov att leva med.
av Psyko
mikeS80 skrev:

//Lotez
Jag har också samma ljud i min bil. Tyvärr verkar detta av ovanstående inlägg att döma vara vanligt förekommande. Vi som har erfarenhet med Volvos hantering problem vet vad detta kommer att innebära, nämligen att det inte kommer att klassas som ett fel, då det finns på många bilar, utan kommer av Volvo betecknas som en egenskap hos aktuell bil. Egenskaper åtgärdas inte av Volvo utan är någonting som kunden får lov att leva med.
Svårt att laga något som inte är trasigt :wink:

Återförsäljarna kan inte göra mycket åt egenskaper, dom bygger inte bilarna.
av mikeS80
Psyko skrev:
mikeS80 skrev:

//Lotez
Svårt att laga något som inte är trasigt :wink:

Återförsäljarna kan inte göra mycket åt egenskaper, dom bygger inte bilarna.
Exakt, men idag tillverkar Volvo bilar med allt för många så kallade egenskaper och kunderna är tyvärr hänvisade till att föra diskussionen kring dessa egenskaper med återförsäljarna.

När det gäller XC/V70II och S80N så kan jag nämna följande egenskaper,
Karosser med bedrövlig karosspassning
Automatlådor med tveksam funktion
Vindrutor som skadas av minimal yttre påverkan
Inredningar som knirrar och knakar
Klapprande ljud från hjulupphängningar
Mycket hög bränsleförbrukning

Jag baserar detta på erfarenheter från min, nu tillbakalämnade, S80N D5 Aut -07 och min nuvarande V70II D5 Man -08.

Tänk om Volvo kunde sända ut kundenkäter om hur kunderna uppfattar bilarna istället som nu helt rikta in sig på hur återförsäljarna sköter sig i försäljningsprocessen.
Senast redigerad av 1 mikeS80, redigerad totalt 0 gånger.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]