Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Min V70II har gått 2 000 mil och förbrukningen är hög. Bilen är manuell och har lättrullande 225-däck. På motorväg i 130 drar den 11,5 ensam i bilen med ac:n avstängd. om man kör 110 kan man möjligen komma ned i 10,0. Kör man snabbt är förbrukningen 13-14. Stadskörning är förstås svårt att jämföra men även där ligger den högt, kring 15 i Göteborgs eller stockholm.

Färddatorn stämmer typ exakt.

Det är helt klart att bilen har lågt rullmotstånd, den rullar oerhört lätt när man kopplar ur.

Har kontaktat Volvo men de säger att uppgivna siffror är lab-värden som inte stämmer i verkligheten och att det inte finns någon programvaruuppdatering.

Vad kan vara fel eller drar de så här mycket?

Per H
Användarvisningsbild
av Funk
Under litern i landsvägskörning med K-fart och 125km/h på mätaren skall du i alla fall komma ned i, med AC på.
Under påsken körde jag för första gången helt lagligt :???: 40 mil landsväg (90-110, med några korta 70-sträckor) runt 0,8 på vinterdäck och en del packning med min lätt trimmade 2,4T. Stadskörning är svårare att bedömma, gasar du friskt så är 1,5 inte helt ovanligt. Vi har en 2,5T automat på jobbet som körs korta sträckor och ganska hårt...den snittar 1,6..

Däcktrycket är OK, (2,7-3) förutsätter jag

/Thomas
av Sevak
perhall skrev:Min V70II har gått 2 000 mil och förbrukningen är hög. Bilen är manuell och har lättrullande 225-däck. På motorväg i 130 drar den 11,5 ensam i bilen med ac:n avstängd. om man kör 110 kan man möjligen komma ned i 10,0. Kör man snabbt är förbrukningen 13-14. Stadskörning är förstås svårt att jämföra men även där ligger den högt, kring 15 i Göteborgs eller stockholm.

Färddatorn stämmer typ exakt.

Det är helt klart att bilen har lågt rullmotstånd, den rullar oerhört lätt när man kopplar ur.

Har kontaktat Volvo men de säger att uppgivna siffror är lab-värden som inte stämmer i verkligheten och att det inte finns någon programvaruuppdatering.

Vad kan vara fel eller drar de så här mycket?

Per H
Du har helt rätt har med en 2.5T fast Automat. De går inte komma ner under litern. Genom stan drar den riktigt mkt också.
Motorväg brukar köra i 120 typ för att testa då ligger den på 11.5
av JK24T
Och... 3,2 är inte bättre.. snittar 13,0
av dali
perhall skrev:Har kontaktat Volvo men de säger att uppgivna siffror är lab-värden som inte stämmer i verkligheten och att det inte finns någon programvaruuppdatering.
Det finns ju andra typer av "programvaruuppdateringar", typ BSR. Sägs sänka förbrukningen lite (och förstås höja effekten), men vet ej om det gäller 2.5T.
av perhall
Att den är lite törstigare än V70N kan jag förstå, men så mycket... är det inte konstigt?

Har haft många bilar i min dag inkl bmw 540, Cadillac STS etc. och ingen har dragit över 1,1 i 130...

Vad göra?

Kan ju byta till 16 tum 205:or och slick 50-behandlade och chippa den... kommer ner till 1,09:)
PH
av TomZaj
har en 2.5T själv den drar under 0.8 på landsväg om man kör enligt hastighetsskyltarna har inte gasat på riktigt än. blandad körning så ligger jag högre med med min 2.5T -08 än med min Xc70 -01 och det tycker jag är skumt men samtidigt så väger ju nya mera men ändå så tycker jag att en modern bil ska dra mindre.

// Tommy
Användarvisningsbild
av Guligan
Min ligger också på ungefär dina nivåer, 10,5 l per 100 km i runda slängar. Den var faktiskt lite mindre törstig med vinterhjulen (dubbfria) på. Senast körde jag D5 185, den var helt ok, men bilen jag hade dessförinnan var snål på bensinen. En V70N 2,5T -05 med 210 pigga kusar. Den gick enkelt under 9,0/100 km.
av perhall
Gamla V70:n 2,5T (och givetvis T5) var helt klart både snålare och piggare. Men jag tänkte väl att 6 växlar och lite finslipad motor med lägre effekt måste betyda att förbrukningen är ungefär densamma.

Nu kan jag i alla fall trösta mig med att det inte är något fel på bilen. Det blir ju inte så grymt mycket pengar om den drar 1 dl mer än jag trodde jämfört med allt annat som kostar. Sen är det väl så att all utrustning (GPS, BLIS, kurvljus, stora stereon, soltak etc.) väger kanske 100 kilo...
Användarvisningsbild
av henka35
Låter ju inte roligt. Känns som jag valde rätt motor i min.
Jag valde mellan 2.0D och 2.5T men kom framtill att det skulle bli mest ekonomiskt med 2.0D trots ca 2000 mil per år.
Min 2.0D drar nu med sommardäcken ca 0,54 vid 110-120km/h med familjen i bilen på långfärd.
Höjer man tempot till 130 km/h ligger den på 0,59.

/Henrik
Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......