Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tflex
Hej!

Ny här på forumet. Har precis (efter mycket velande) beställt en V70 2,5FT summum svartmetallic med automat, blåtand, high perfomance, integrerade barnstolar, 5 tonade rutor mm. Ska ha bilen på företaget och kör endast 700-800 mil per år. Vad tror ni om bilvalet? Trots att bilen är beställd går man ändå och funderar på om man gjort rätt eller fel. Är även lite orolig för andrahansvärdet på etanolbilar. Någon som har några (förhoppningsvis lungnande)tankar kring detta.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du kan ju ändå köra bilen på bensin så jag tror inte andrahandsvärdet är sämre för att du kan köra på etanol. Fast bensinbilar kanske inte ligger så högt i pris dom heller? :cry:

/Kalle
Användarvisningsbild
av consensus
Jag har precis lämnat etanolhelvetet. Räkna med >1.5 liter/mil och att mackägaren börjar titulera dig med förnamn.
av perhall
Det kan nog mycket väl hända att etanolbilar får sämre 2-handsvärde än bensindito. dels är serviceintervallerna mycket kortare (1000 istället för 3000 mil), dels kan etanolmotorer vara känsligare.
men det kanske blir så att etanol blir mycket förmånligare än bensin i framtiden också och då kan det bli bättre 2-handsvärde
Användarvisningsbild
av Guligan
Finns det några "officiella" förbrukningssiffror på 2,5 FT ännu?
av Tflex
consensus skrev:Jag har precis lämnat etanolhelvetet. Räkna med >1.5 liter/mil och att mackägaren börjar titulera dig med förnamn.

Saken är den att vi tittade på 2,5 T och hade det inte varit för att den skulle utgå så hade vi beställt en sådan.
Förmodligen kommer det att tankas mestadels med bensin. Tittar man på de olika motoralternativen känns det lite för klent med 2,0 och lite i överkant med 3,2, därför blev det 2,5TF. Sen kan det väl vara omoraliskt att få reducerat förmånsvärde och bara tanka bensin. Och då vi som sagt bara kör 700-800 mil om året, kändes inte diesel aktuellt.
av freeman
Hej. Helt ny här på forumet.

Fick upp ögonen för 2.5FT idag hade ingen aning om att den fanns.
Var inne hos Volvo idag och specade upp en ny bil, som jag troligen beställer den närmaste veckan.

Ocean Race
2.5FT
Automat
Laminerat glas runt om
Aktiva Bi-Xenonljus
Ljudanl: High Performance
17" som endast finns till Ocean Race
Nyckelavstängning för airbag
Bakre mittarmstöd
Blåtand Handsfree
Kupekontakt separat
Gummimattor

Tror jag blir nöjd. Kör idag V70 T5 -06 manuell som är rätt mycket snabbare men det gör nog inget. Hade en Ocean Race automat -03 innan som jag trivdes med.
av perwes
Kola upp detta med 17"-fälgar extra noga. Jag har beställt 2,5FT Summum som ju har 17"som standard. På FT-version kan man dock bara leverera 16" från fabrik. 17" ger för hög bränsleförbrukning för att klara miljökrav vid registreringsbesiktning.
av Tflex
Det stämmer att det ej går att beställa 2,5FT med 17" från fabrik. Men det ger ju chansen att pruta lite extra.
Användarvisningsbild
av kez_style
Pratade med Bra bil och dem sa att det är nu möjligt att få 2,5FT med 18" hjul (3 sorter).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]