Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
Sitter och funerar på ny bil, har AWD idag och är sugen på nya D5 AWD:n, går det att beställa denna
med Four-C aktiv fjädring. Vet att när jag köpte min -04 var detta tillval inte möjligt i kombination
med AWD.

Hur är egentligen D5:an tillsammans med AWD, tänkte köra manuell 6 växlad ? Hyffsat piggt paket ?

//Kent
av Billy
Japp, V70 II D5 AWD går att få tillsammans med Four-C, som jag tror ligger på nästan 16000kr.
Tror det blir en utmärkt kombination med manuell.

Jag har aldrig kört någon V70 som du vill ha, endast nya XC70 II D5 AWD med automat, den känns riktigt stark och kraftfull men lådan känns lite ryckig och nervös så jag tror det blir perfekt med manuell om man absolut inte måste ha automat. D5 är ju en kanonmotor med massor av vrid som nu blivit ännu kraftfullare jämfört med din -04. Dock tycker jag nästan att dom nya modellerna är surrigare vad gäller motorljud men det beror antagligen på att övriga bilen är så mycket tystare än de gamla. AWD-systemet är så vitt jag vet i princip oförändrat men jag tyckte jag läste någonstans att man numera har lagt in ett visst moment på bakhjulen initalt från stillastående starter så inte start på halt väglag i uppförsbacke ska vara något problem, då det tidgare var så att bilen måste rulla 1/7 varv framåt först innan alla fyra driver eller hur det var, rätta mig om jag har fel. Åk och prova vettja :D.
av Primus
Det är en bra kombination. Automaten och D5 verkar dock inte gilla varandra. Min är otroligt seg på att växla ned vid hastiga gaspådrag. Manuell lär ju inte ha det problemet. Men bränsleförbrukningen är inte ett försäljningsargument om jag säger så... Även om den manuella lär vara bättre än automaten. Så D5 med manuell är nog ett bra val.
Användarvisningsbild
av Korny
Kan bekräfta att Instant Traction fungerar kanon!
Kan även bekräfta att förbrukningen är lite saftig för att vara en diesel, men de e runt 1750kg att släpa runt på.
Motorkaraktären på D5'an är på traditionell Volvomaner sävlig... men det finns bot på det...

vol:-)

Mvh David
av troubleshooter
Ja, hur ligger det egentligen till med bränsleförbrukningen på D5:an, kan man tro på de siffror
som Volvo uppger, om det skiljer sig mycket kanske det inte är så stor vits med diesel trots allt
i alla fall inte en volvo diesel ? :???:
Användarvisningsbild
av D5power
Hur är skillnaden mellan färddator och verklig bränsleförbrukning på på nya V70:n ?
Är den lika dålig som på V70N (med en felvisning på ca 10%) ?
av Golfer
Jo den är bedrövlig. Min D5 AWD Automat tar 0,83 enligt trippmätaren men i verkligheten c:a 1 lit/mil.
av Mats K
Vid långkörningar stämmer färddatorn bättre än vi korta körningar är min erfarenhet.
Min xc 70 D5 automat drar vid långkörningar 0,74l/mil(med långkörning menar jag 20-30 mil eller mer)Och det visar även färddatorn då.
Men vi korta körningar(1-2 mil) användning av dieselvärmaren etc drar den 0,9-0,95l/mil , då visar färddatorn 0,84l/mil.

MK
av troubleshooter
Nu blir jag lite rädd !, med den förbrukning finnns det ju knappt någon anledning att satsa på diesel, man kan ju nästan
få ekonomi i att köpa en T6 om bränsleförbrukningen ligger så pass högt ! Jag ligger på 1,05 i snitt på min 2,5 T AWD
idag, i och för sig med manuell, ska jag kanske fundera på om diesel verlikgen är något för mig med mina 2500 mil
om året ? ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om förbrukningen är viktig, kom då ihåg att XC70II drar duktig mer än V70II när det börjar gå fort pga mera luftmostånd.

Sen drar automatarna duktigt med mera bränlse, allra mest märks det vid stadskörning, kallstarter och korta körsträckor.

Kör ju själv gamla 185 hk D5 AWD 6-manu (samma motor och drivlina)och det finns inte en chans att komma upp i de förbrukningssiffror som automatarna har, jo möjligtvis om jag hänger på mitt 2-tons boggiesläp.

Automatare är slappt som fan, men man får betala i högre vikt, högre förbrukning, lögre toppfatr och sämre acc... kostar att ligga på topp.

Hej där. Här kan. Du se hur det ser ut b[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]