Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av consensus
Hämtade ut nya bilen idag, en V70II 2.4D, Momentum.

Jag undrar bara hur man har tänkt när 12V-uttaget sitter där det sitter? Jag har det till navigatorn som sitter inkopplad permanent. Det blir en låååång kabel som är i vägen plus att luckan som döljer drickahållarna måste vara nercabbad hela tiden eftersom uttaget sitter så att när pluggen är istoppad så går det inte att stänga luckan.

Hmmm... ??:-/

Varför kunde man inte klämt dit ytterligare ett 12V-uttag bakom mittkonsolen i spalten som ändå ingen utnyttjar?
Användarvisningsbild
av Pliind
är väll bara att dra dig till biltema eller nå liknande och köpa cigguttag som kan monteras externt.. och dra in kabeln under instrumentpanelen eller nå :)
Användarvisningsbild
av Guligan
Yes, samma här. Kör på uttaget bak och drar kabeln under höger stol.
Användarvisningsbild
av 427cobra
Guligan skrev:Yes, samma här. Kör på uttaget bak och drar kabeln under höger stol.
Har också skarvat GPS kabeln. Dolt kabeln mellan framrutan och instrumentbrädan, ner vid höger A-stolpe och sedan över till centrumtunneln ovanför passagerarens fötter.
Placeringen av cigg uttaget mellan stolarna är helt kass och laddkabeln till telefonen är ivägen när dem måste laddas och telefonen är kvar i hållaren. I gamla S80 kunde den sitta i för jämnan.
Användarvisningsbild
av consensus
Ja verkligen. Konstruktören bakom detta måste ha haft en dålig dag. Helt ogenomtänkt.

Är det någon som försökt demontera konsolen mellan sätena? Bara man kommer åt 12V-pluggen inifrån så är det ju en smal sak att skarva på en kabel och sätta ett par uttag på valfri plats.
Användarvisningsbild
av 427cobra
Om du laddar ner montageinstruktionen för hållaren till Garmin GPS'en så ser du hur mittkonsolen mellan stolarna och det bakre cigg uttaget demonteras.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.aspx
sök på "navigation" och sedan har du instruktionen vid "Navigation system" nummer 31212533
Användarvisningsbild
av consensus
Hade bilen på Dialect för montage av Handsfree och samtidigt la de in ett extra uttag under luckan som går att flippa upp på högersidan i instrumentpanelen (som syns när man öppnar dörren). Där sitter ett löst uttag dit de kopplat 12V till navigatorn. Blev jäkligt bra, likaså handsfreen.
Användarvisningsbild
av 427cobra
Bra idé! Då kan man gömma undan elen både till GPS'en och telefonen. Bara att kolla upp var det är lättast att koppla in sladden för att få 12V och skaffa en förgreningskontakt. :)
Användarvisningsbild
av Bothner
Ja, jag kom på att jag inte haft jalusiet stängt någon gång sedan jag köpte bilen!! Rent och fint var det!
Bromsbekymmer

Det är inte helt ovanligt att skivorna ser he[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]