Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej...

Är det ngr andra som har uppvärmda spolarmunstycken??? jag undrar om uppvärmningen är att spolar vätska och vatten inte ska frysa igen och täppa till munstyckena? eller om självaste spolarmunstycket inte ska snö/is beläggas utan vara varm.

(konstig fråga... hmmm..)

För det står att jag har det nämnligen, men inte f-n har jag kommit fram till när och var dessa ska vara bra att ha....
av MrMagoo
Om inte jag blivit felinformerad i min tur så är det alltså själva munstyckena som är eluppvärmda i sig själva för att inte spolarvätskan skall frysa i munstycket (även om det inte är jättevanligt så har i a f jag varit med om det ett par gånger på tidigare bilar.)

Så om det snöar får du nog även i fortsättningen skotta fram munstyckena med handkraft :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
blir ofta isbelaggningar i munstyckena fran yttre vatska som har normal fryspunkt och darfor tapper igen.

Sambon har det pa bmw`n och det fungerar kalas. Vid kallare natter sa syns det redan efter nagon min att omradet kring (cirkel med radien ~2cm) munstyckena blivit isfritt fast det ar ett hyggligt islager pa resten av huven.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om man inte spolar på ett tag så dunstar ju spriten bort från spolarvätskan i munstycket och det fryser i munstycket.
av Bitez
Jaha!

Vad är det för mening med att ha "uppvärmda spolarmunstycken!" om man det ändå inte kommer att funka? De få gggr'na då det har snöat i stockholm (bl.a igår) så blev ju bägge munstyckena lika mycket is täckta som resten utav huven! Å andra sidan så smälter ju det värsta bort ändå då motorn blir lite varm... Känns som ytterligare ngt som låter bra men funkar ej!
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag tycker som sagt att det fungerar bra. Framförallt så tycker jag att det är vanligt att just duschmunstyckena inte sprider duschen riktigt när det är kallar ute, detta problem förhindras ju genom värmen.
Jag körde f.ö. 20mil hem en natt här i veckan från västerås flygplats och jag kan säga att inte ens när jag kom hem så var all is borta från huven så om inte jag har stora fel på både termostat och tempgivare så är det inte sant att isen försvinner snabbt när motorn är varm, det beror helt på yttre förutsättningar.

Snön behöver självklart borstas av men det är ju olagligt att köra med snö på bilen så vad är problemet där? Isen i munstyckena smälter riktigt snabbt.

Är funktionen standard eller har du beställt den som tillval?
av Bitez
Brainded skrev: Är funktionen standard eller har du beställt den som tillval?
Standard???? hallåååå vi pratar volvo, köper man ny volvo så är ratt och pedalar standard, :(:(:(:(

De är tillval, men jag tycker att mina sprutar ojämnt när det blir kallt ute. Ytterligare en sak o besöka volvo för. Så trött på att åka in-ut-in-ut-in-ut

Det är nästan så att man ska ta hem en tekniker som inneboende, så kan han fibbla på natte tid med allt strul man har :D
av Bitez
jag tror att det är ngt fel på dem!

för övrigt så har jag inte beställd utan köpte en lager bil, och fanns det ju redan på bilen....
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]