Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej!

Är det många här som har en S80 V8?

Jag hade lite funderingar kring förbrukningen vad den egentligen ligger på, någon?

Jag har kollat på volvos hemsida, om man jämför 2.0F mot V8 så ser man att om man kör 2.0F på etanol så drar den 0.8l/100km MER än V8! den är ju inte precis snål 2.0F, trots att V8 är V8 och har AWD + 6vxl Automat. Det blev kanske lite rörigt ??:-/

/Kalle
Användarvisningsbild
av Guligan
"Tur" att inte V8:an drivs med etanol då... 8)
Användarvisningsbild
av VolvoBM
XC90_Executive skrev:Runt 1.4l/mil blandad körning får man nog räkna med.
Tja nu är ju visst V8:an inte volvo utvecklad så den kanske är snålare än min 2,5T men om den kan komma under 1,8-2,0 liter milen blandad körning får man vara glad. Min 2,5T snittar 1,35 i stadskörning och har jag tur och åker en sväng på landsväg så kommer den under 1,0 men snittet sjunker så sakta, så sakta.
Men har du flis nog till en V8:a så klarar du nog en sopparäkning också.... :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoBM skrev:Tja nu är ju visst V8:an inte volvo utvecklad så den kanske är snålare än min 2,5T men om den kan komma under 1,8-2,0 liter milen blandad körning får man vara glad. Min 2,5T snittar 1,35 i stadskörning och har jag tur och åker en sväng på landsväg så kommer den under 1,0 men snittet sjunker så sakta, så sakta.
Men har du flis nog till en V8:a så klarar du nog en sopparäkning också.... :wink:
Större motor behöver inte nödvändigtvis betyda att den drar mer bränsle alltid. En större motor behöver man ju inte belasta lika mycket. V8:an har ju ingen turbo heller.

T.ex så skiljer det inte speciellt mycket mellan en XC90 3.2 och en XC90 V8 i verklig förbrukning!
av viktore
VolvoBM skrev:
XC90_Executive skrev:Runt 1.4l/mil blandad körning får man nog räkna med.
Tja nu är ju visst V8:an inte volvo utvecklad så den kanske är snålare än min 2,5T men om den kan komma under 1,8-2,0 liter milen blandad körning får man vara glad. Min 2,5T snittar 1,35 i stadskörning och har jag tur och åker en sväng på landsväg så kommer den under 1,0 men snittet sjunker så sakta, så sakta.

Volvo har i allra högsta grad utvecklad V8an, i samarbete med Yamaha.
Thats it
av perhall
XC90_Executive skrev:
VolvoBM skrev:Tja nu är ju visst V8:an inte volvo utvecklad så den kanske är snålare än min 2,5T men om den kan komma under 1,8-2,0 liter milen blandad körning får man vara glad. Min 2,5T snittar 1,35 i stadskörning och har jag tur och åker en sväng på landsväg så kommer den under 1,0 men snittet sjunker så sakta, så sakta.
Större motor behöver inte nödvändigtvis betyda att den drar mer bränsle alltid. En större motor behöver man ju inte belasta lika mycket. V8:an har ju ingen turbo heller.

T.ex så skiljer det inte speciellt mycket mellan en XC90 3.2 och en XC90 V8 i verklig förbrukning!
större motor behöver inte dra mer men automat och 4WD drar upp förbrukningen, 4WD i nästan alla lägen och automat i praktiken i blandad körning...

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]