Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Golfer
Jag en ny V70 II D5 AWD och har ett irriterande fel. När kupevärmaren startar så aktiveras kupesensorn och bilen falsklarmar. Pratade med Volvoverkstan och de sa att det är ett känt problem men dom hade ingen lösning annat än att jag ska avaktivera kupesensorn i menyn varje gång man ska använda kupevärmaren. Ska man acceptera att man ska behöva gå in i menuerna och avaktivera den varje gång man ska använda kupevärmaren.(dvs.varje dag hela vintern i Norrland). :???:
av mh00811
Håller med, detta är väldigt irriterande och jag har påtalat detta till verkstan i Umeå och svaret jag fick var att det ännu inte kommit ut någon uppgraderad mjukvara för att minska sensorns känslighet. För min del så är det nog inte mycket som fattas, kör jag kupevärmaren på 550W så löser inte larmet ut men vid högre effekt och fläkthastighet så larmar den.

Jag stör mig också på att det inte går avaktivera kupesensorn permanent i menyn så som man gör med tex elbakrutan utan larmet aktiveras fullt när man startar bilen oavsett vad man satt i menyn.

V70II
av bilgalen
I de flesta modernare bilar så brukar det ju gå att ställa ner känsligheten på sensorn så att den inte löser larmet av kupéfläkten. Så detta borde även Volvo kunna fixa tycker jag.

Men det här är ju snart ett 10-15 år gammalt problem. Förstår inte att problemet ska behöva kvarstå på helt nyutvecklade bilar!
Användarvisningsbild
av Fraz
Jag fattar inte vad ni menar?!
Löser era larm ut när värmaren startar med hjälp av tiduret, eller har ni någon lös / utanmonterad kabel med ström?
sambon har kört med tidurs värman och larmet har inte löst för henne än.
Intresant tråd.
/Fraz
av Vålvå
Larmet löser ut varje gång man glömmer trycka på enter-knappen för nedsatt skydd.
Löser även ut för sopbilen :???:
Det är rent löjligt att man inte kan ändra eller koppla ur sensorn permanent.
av Vålvå
Golfer skrev:Jag en ny V70 II D5 AWD och har ett irriterande fel. När kupevärmaren startar så aktiveras kupesensorn och bilen falsklarmar. Pratade med Volvoverkstan och de sa att det är ett känt problem men dom hade ingen lösning annat än att jag ska avaktivera kupesensorn i menyn varje gång man ska använda kupevärmaren. Ska man acceptera att man ska behöva gå in i menuerna och avaktivera den varje gång man ska använda kupevärmaren.(dvs.varje dag hela vintern i Norrland). :???:
Du behöver inte gå in i menyerna varje gång. Det går att ställa in så att varje gång man stannar kommer frågan om nedsattskydd i displayen:Exit för NEJ, Enter för JA.Då behövs bara en knapptryckning.

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]

Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Fick tag i en B230E motor som endast har gåt[…]