Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nickel
Min farsa ska köpa ny S80 och valet står mellan:

Volvo S80 T6 AWD Summum Automat

Färg: Silvermetallic
Klädsel: Ljust ventilerat läder
Fälgar: Venator silver 18 tum

Övrig utrustning:
Taklucka
Hörlursuttag bak
Parkeringshjälp fram och bak
Blåtand för telefonen
Nyckelavstängning krockkudde passagerare
Elstol passagerare

Pris: 450 100 kr

Volvo S80 D5 AWD Summum Automat

Färg: Silvermetallic
Klädsel: Ljust ventilerat läder
Fälgar: Venator silver 18 tum

Övrig utrustning:
Taklucka
Hörlursuttag bak
Parkeringshjälp fram och bak
Blåtand för telefonen
Nyckelavstängning krockkudde passagerare
Elstol passagerare
Ljudanläggning High Performance
Tidur för tillsatsvärme

Pris: 441 000 kr

Vilken modell ska han välja med tanke körglädje och ekonomi? Det skiljer bara 9 000 kr i nybilspris.

Vilken utrustning ska han ha? Finns det mer nödvändig utrustning?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Fraz
Oj oj, svår fråga. Det e ju helt olika bilar ju..
Vill han åka en törstig raket eller en snål diesel?..
Andrahands värdet kan nog vara högre på D5an
Om ekonomi inte spelar någon roll, T6 T6 T6 T6 T6 T6 :-@
Det är en mycket go bil.

Nu när vi valde så var det ekonomi per mil som fick avgöra, det blev en väl utrustad 163hk diesel framför bensin turbo´n på 200hk
Men diesel´n ska få ny programvara och 220hk, så den blir nog trevlig att åka sen
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nya T6 är en underbar motor! För ren körglädje så är T6 det som gäller.

I stadskörning ligger dieseln på ca 1l/mil. T6 får man nog räkna med 1.7l/mil.

Skiljer ju en del i prestanda. Men med ett litet chip från t.ex Heico så kan man bättra siffrorna lite. :)

Till specen på T6:an; Bränsledriven värmare med tidur är ett måste!
Användarvisningsbild
av tjotto
Måste stämma in i kören. T6 om man vill ha en gudomlig motor, D5 är ju ett sparsammare alternativ. Men inte lika roligt.
Användarvisningsbild
av Funk
Ingen av dom bilarna är ju någon sparbössa direkt, båda är dyra att äga...
Dieseln går bra, fullt tillräckligt för de flesta, medan T6:an är riktigt snabb. Jag hade nog valt dieseln om jag kört längre sträckor p.g.a den lägre bränslekostnaden samt värmaren.
Däremot hade jag valt bort blåtanden eftersom jag upplevt att många har problem med att få den att fungera med ganska många telefoner, även taklucka är IMO onödigt, ventilerade stolar ihop med en redan bra klimatanläggning gör taklucka överflödig.

/Thomas
av LeoniAquila
Kan inte fatta att det skiljer så lite mellan T6 och D5. I så fall är valet givet - T6! Annars tycker jag 3,2 är trevlig, min far kör den, men jag har en känsla av att en del inte gillar den motorn. Förstår inte varför, jag tycker inte alls att det är något fel på den.

/LA
av klabban
Lägger man till bränslevärmare och High performance skiljer det väl iaf en liten bit över 20.000:-. Och det känns väl inte som en helt orimlig kostnadsskillnad för en diselfemma kontra bensinsexa. Kan dock tänka mig att Volvo har bättre marginal på bilen med D5:an.

Men det som egentligen är intressant är ju kostnaden för bilen, och det har inte så mycket med inköpspriset att göra. Kaptitalkostnaden blir ju likvärdig, värdeminskningen är antagligen lägre för D5, bränslekostnaden avsevärt lägre för D5 dock högre skatt så här beror det ju på körsträckan. osv osv
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
klabban skrev:Lägger man till bränslevärmare och High performance skiljer det väl iaf en liten bit över 20.000:-. Och det känns väl inte som en helt orimlig kostnadsskillnad för en diselfemma kontra bensinsexa. Kan dock tänka mig att Volvo har bättre marginal på bilen med D5:an.
High Performance plus mycket annat ingår redan i T6.....

Bränslevärmaren kostar dock 10500kr.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
klabban skrev:Kan inte se att High Performance skulle ingå (http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/V ... rsions.htm), men hursom tror jag att det i huvudsak är privatekonomin som bör styra valet mellan dessa två :)
Pratar vi V70 nu helt plötsligt!? :shock: :wink:

Kolla här istället; http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/V ... rsions.htm

Ljudanläggning High Performance m 6-CD-växlare, 6 högtalare, bredbandshögtalare i fram- och bakdörrar

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]

Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Fick tag i en B230E motor som endast har gåt[…]