Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60Turbo
Jag har precis lagt en beställning på en V70II (Diesel) och har under lång tid haft beslutsångest om jag skall välja en 2,4D eller en D5 innan valet till slut föll på 2,4D!
Detta efter att ha provkört båda motorerna och konstaterat att D5 enligt färddatorn verkar aningen törstigare i förbrukning än 2,4D. Det som är konstigt är att de båda motorerna på pappret har angivit exakt samma förbrukning. Är det verkligen så?
Även om det är bra tryck i D5 så känns 2,4D tillräcklig för min del...

Någon annan som beställt ny V70 med diesel som haft samma funderingar och vad är era erfarenheter?
Vad valde ni för motor och varför?
av Petzzon
2,4 D självklart val! Går mkt billigare men framför allt tystare.
Släng in ett chip istället så har du en kanonbil!
av klabban
Vi valde att lägga till Summum-paketet istället för att gå upp till D5. 163 hästar räcker fint, speciellt när det är en diesel och man kört en 140hk V70 bensinare tidigare :)
Användarvisningsbild
av tjotto
Vill bara stämma in i kören, 2,4D är en otroligt kompetent maskin!
av Mats K
Har kört min XC 70 D5 nu i ca 900 mil.
Ekonmi trimmade den direkt när den var ny.
Till att börja med drog den ca 0,87-0,89l/mil!!
Nu börjar den gå ner, just nu 0,74 blandad körning.
Har bekannta som har V 70 D5 som drar 0,62 efter 1200 mil.
Det verkar som det krävs en inkörningstid innan förbrukningen sjunker.

/MK
av Petzzon
Visst krävs viss inkörning men trots allt spelar våra körsätt störst roll.
Tar för givet du har manuell låda.
Sen tar ju XC alltid mer än v70.
av klabban
Är det någon som kan bekräfta att det bara är mjukvara sin skiljer D5 och 2.4D, eller om det är något mer i själva hårdvaran?! Har läst massor av gamla inlägg angående detta men blir inte riktigt klok Tänker mig att det kanske skiljer sig beroende på årsmodell. Hur är det med dieslarna till nuvarande V70II/S80N?
av Mats K
Jag kör automat. Så det är faktiskt ganska bra siffror tycker jag.
Enl volvo skall snittförbrukning ligga på 0,83 men jag kör utan vidare på 0,73 som sagt.

MK
av mikeS80
Mats K skrev:Jag kör automat. Så det är faktiskt ganska bra siffror tycker jag.
Enl volvo skall snittförbrukning ligga på 0,83 men jag kör utan vidare på 0,73 som sagt.

MK
Att nå 7,3l/100km är onekligen imponerande med XC70II med automat. Själv har jag en medelförbrukning 7,4l/100km (Körjournal) med en S80N D5 och övervägande landsvägskörning (90%). Detta skall ställas i relation till 7,9l/100km för min förra bensinbil av annat märke än Volvo.

Du kanske har något råd hur man skall köra en Volvo D5 med automat för att nå låga förbrukningssiffror?

Men herregud köp, Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]