Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petjos
Hej på er alla! Har beställt en V70 2.4d Momentum med ganska mycket lull lull te.x RTI, Hgv, Premium Sound , El-stolar, Four-C, Venator 18" osv.

Men skippade automaten då jag vid provkörning upplevde en viss fördröjning vid lite lättare gaspådrag och även en viss rykighet i växlarna överlag?

Någon som har känt lliknande vid körning av S80/V70 med dislelmotorerna? eller var det bara jag som körde ett dåligt ex?

MVH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag röstar för automat! Tycker att den gör sitt jobb kanon! Du har inte möjlighet att provköra båda?

Får jag fråga varför du inte valt till summum om du ändå har så mycket tillval? Brukar (tro det eller ej) bli billigare med summum iomed att man bara betala 15k extra för en massa som kostar betydligt mer att lägga till som tillval. Sidospår...
Användarvisningsbild
av Bothner
Använd forumets sökfunktion så kommer du hitta massor om automatkvaliten!
av Petjos
XC90_Executive skrev:Jag röstar för automat! Tycker att den gör sitt jobb kanon! Du har inte möjlighet att provköra båda?

Får jag fråga varför du inte valt till summum om du ändå har så mycket tillval? Brukar (tro det eller ej) bli billigare med summum iomed att man bara betala 15k extra för en massa som kostar betydligt mer att lägga till som tillval. Sidospår...
jag har kört båda och har beställt med manuell då jag upplevede vissa fördröjningar vid mildare gaspådrag och även lite ryckig i stadskörning.

Men men smaken är som baken, delad :D tror iaf att jag blir nöjd

anledningen till att jag inte tog summum paketet var att jag vill ha el-stolar på båda stolarna och i paket får du bara förarstolen samt att jag inte vill ha helskinn.
av Petzzon
kan bara säga välj manuell!

Kört s80 2,4D Aut i 10mån och 5500mil när jag till slut fick leasingbolaget att ta tillbaka den. Lådans oförmåga på att ta beslut på att växla samt ryckighet gjorde mig tokig.
Sen finns det en ryckig gång kring 1600rpm som volvo inte får bukt med heller.
Väntar nu på XC 70 med manuell låda!
av Petjos
Petzzon skrev:kan bara säga välj manuell!

Kört s80 2,4D Aut i 10mån och 5500mil när jag till slut fick leasingbolaget att ta tillbaka den. Lådans oförmåga på att ta beslut på att växla samt ryckighet gjorde mig tokig.
Sen finns det en ryckig gång kring 1600rpm som volvo inte får bukt med heller.
Väntar nu på XC 70 med manuell låda!
låter som jag gjorde rätt val med andra ord :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Petjos skrev:låter som jag gjorde rätt val med andra ord :D
Det beror på vem du frågar. Jag har kört alla versioner och jag har aldrig märkt något problem. Jag tycker bara att det är jobbigt att sitta och veva i tanken helatiden. :wink: Den varvar ju bara ~4500 så det blir ett jäkla vevande med spaken! :)
av Petjos
XC90_Executive skrev:
Det beror på vem du frågar. Jag har kört alla versioner och jag har aldrig märkt något problem. Jag tycker bara att det är jobbigt att sitta och veva i tanken helatiden. :wink: Den varvar ju bara ~4500 så det blir ett jäkla vevande med spaken! :)
det är också sant, men volvo vill ha 16900:- för en låda som i MITT tycke inte riktigt känns helt perfekt, då vevar jag heller på själv :D
av Pachipachihand
Petjos skrev:
XC90_Executive skrev:
det är också sant, men volvo vill ha 16900:- för en låda som i MITT tycke inte riktigt känns helt perfekt, då vevar jag heller på själv :D
Lägg sen till ökad bränslekostnader. Säkerligen sämmre andrahandsvärde i framtiden av just det själet.
Användarvisningsbild
av tjotto
Jag är supernöjd med manuell i kombination med 2,4D. Kör inte mycket i stan utan betar mest av landsvägsmil och då klarar man köra utan att växla så ofta om man inte kräver maxprestanda ur motorn. Jag är iofs ingen automatälskare i god tid, jag har ägt automatbilar och trivts med det men känner noga att de tio tusen som bilen tappar extra i värde med automatlåda vill jag lägga på annat lull lull...

Vad vore värden utan lull lull?
V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]

Lufta koppling som inte går

Hej, jag fyllde hela vägen upp dit men det bl[…]