Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Continental
Jag går i tankarna att eventuellt byta vår andrabil och då är XC70 II aktuell. Har någon provat både D5 och 3.2?
Driftskostnaden är inte det primära utan känslan. Jag anser att en diesel passar som hand i handske på en XC men är samtidigt nöjd med den raka sexan i min andra bil.
För resp. nackdelar med de olika alternativen? Jag har inte haft tillfälle att testa någon av dem än men ska försöka nästa vecka. Då ska Jag även passa på att testa den andra bilen jag funderar på: Freelander II, Td4 eller 3.2l sexan (samma som Volvo), då ÅF säljer båda märkena.
av Pachipachihand
Tycker precis lite som du är inne på D5 är det enda rätta då har du större vridmoment ochså vilket är utmärkt till en sån här bil. 6:an är nog mest för att tillfredställa dom på andra sidan atlanten. Motorn har dock fått mkt kritik för att den är för slö för en så stor bil, T6 vore fint att se i XC70
av JK24T
3,2 är törstig, jag ligger på 1,3 i snitt :(
av Continental
1,3!! Det är ju ganska svettigt. Fast kör man inte mer än 2000mil per år så spelar det inte så mycket.

Vad är det med Volvo? De är ju ljusår efter sina konkurrenter när det gäller bränsleekonomi.
Min 325:a(3.0l) med automat drar ca 0,83 blandat och den är inte inkörd än.
Visst något lättare men SÅÅÅ mycket ska det inte skilja.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Skulle helt klart välja D5. Den passar grymt bra i XC70!

3.2 är en fin motor, går mjukt, låter fint och bra prestanda. Men i en XC vill iallafall jag ha VRID direkt! Prestandamässigt i vardagstrafiken tror jag dessutom att D5 är snabbare! Känns så iallfall.

En T6/V8 skulle vara fint också. Eller en D6!

1.3l/mil låter inte så farligt för en 3.2. När jag körde så låg den på ca 1.6l/mil och jag tyckte inte att jag körde så hårt (tidig bil och inte så många mil på mätarn). D5 är inga problem att komma under liten per mil. Kör jag som jag vill (dvs tung högerfot) i stan med min XC90 D5 så ligger den på ca 1.1l/mil. Landsväg ca 0.7! Inget man kan klaga på! :)
av bilgalen
Men herregud...1,3 och 1,6l/milen. Låter ju verkligen inte klokt för en vanlig rak 6:a på ca 230hk. Varför kan inte Volvo få ner bränsleförbrukningen? Jämför tex med Bmw och deras 3liters sexor som skrevs ovan!
av Mats K
Välj D5 (+trimchip) så har du en underbar bil
av perhall
Jag skulle välja 3,2. D5 knackar och bullrar en del och det kanske passar bilens bruks-karaktär om man kör i skogen men jag tycker inte D5 är premium, för osofistikerad och bullrig diesel helt enkelt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Men herregud...1,3 och 1,6l/milen. Låter ju verkligen inte klokt för en vanlig rak 6:a på ca 230hk. Varför kan inte Volvo få ner bränsleförbrukningen? Jämför tex med Bmw och deras 3liters sexor som skrevs ovan!
Det är en tung bil, plus fyrhjulsdrift. Då blir förbrukningen hög. En inkörd XC70 3.2 kanske ligger runt 1.2l/mil blandad körning.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Det är en tung bil, plus fyrhjulsdrift. Då blir förbrukningen hög. En inkörd XC70 3.2 kanske ligger runt 1.2l/mil blandad körning.
Fast Bmw:s tunga bilar med x-drive drar ju inte så där mycket iaf. Men vill inte starta en Volvo vs Bmw debatt igen. Bara undrar varför nya Volvo-bilar är så törstiga?

Är du förresten säker på att en inkörd XC70 ens kommer ner i 1.2l/mil, eller gissar du? Kan ju inte vara så många som hunnit kört så långt med sina XC70 än?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]