Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driftarn
Läste att Volvo skulle återkalla alla nya sålda v 70 och xc 70. Var något problem med att sidokrockkudden inte smälde tillräckligt snabbt. Därför skulle de göras någon mjukvaro upgradering.

Vad tycker ni om det, nyblivna ägare???
Användarvisningsbild
av Korny
Jag tycker det är bra att man återkallar bilar där en defekt är konstaterad.

Vad tycker du Driftarn?
Användarvisningsbild
av Brainy
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=384108

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=384289

Så klistrar vi in ett par länkar...

Personligen tycker jag det är synd att de inte kan testa bilarna bättre innan de släpper dem men bra att de inte hymlar med problemen och fixar det i smyg på första bästa ordinarie service utan verkligen går ut och står för det.

mvh
Anders
av perhall
Det här är ju oerhört svårt. Inget bilföretag lyckas riktigt och det är inte så konstigt, tänk vad komplex en ny bil är!

Antar att ni var ni nu jobbar också gör vissa fel ibland i era organisationer...

PH
Användarvisningsbild
av Brainy
Perhall: Självklart så är en bil väldigt komplex och det är svårt att gardera sig, problemet är bara att de hade mycket problem med S80N och jag hoppas det inte blir lika illa den här gången.

Eftersom du drog upp arbete... Vi som pluggat/jobbar/har jobbat med kvalitet vet också att totalkostnaden för kvalitet i regel blir högre om de åtgärdas efter produkten släppts på marknaden än om lanseringen skjuts och fel upptäcks innan, Toyota är ett föredömme inom detta.

mvh
Anders
av Steff 99
Toyota har till och med bildat skola med sin kvalitetssäkringsmodell för många företag.
Arbeta efter modellen "göra rätt i från början", att återkalla kostar mycket och gör också att man tappar förtroende emot sina kunder.
Men det har blivit lite av en utvecklingsmodell för många idag att låta kunden upptäcka felen.
Volvo är inte på något sätt ensamma inom bilvärlden att tillämpa denna modell.
Användarvisningsbild
av tjotto
Jag tycker att volvo har skött detta på ett bra sätt. Jag fick info om min bil för ca en vecka sedan, åtgärdat i tisdags och jag läste om det i tidningen i går...Bra Volvo!
av Moody
Förstår inte att man kan tycka Toyota vara ett föredöme eller skolbildande i ämnet. Har folk redan glömt hur Toyota för nåt år sedan i Uppdrag granskning försökte mörka resultaten i Euro NCAP för att slippa återkalla RAV-4, och sedan den otrevliga felkopplingen av passagerar-airbagen på hundratusentals corollor som upptäcktes förra hösten först efter 2 år.

Volvo däremot verkar sköta detta föredömligt.
av klabban
Någon som vet när problemet rättades till i produktionen? Vår bil byggdes vecka 43 och vi har inte fått någon information om återkallelse ännu.
av Steff 99
Förstår inte att man kan tycka Toyota vara ett föredöme eller skolbildande i ämnet. Har folk redan glömt hur Toyota för nåt år sedan i Uppdrag granskning försökte mörka resultaten i Euro NCAP för att slippa återkalla RAV-4, och sedan den otrevliga felkopplingen av passagerar-airbagen på hundratusentals corollor som upptäcktes förra hösten först efter 2 år.

Volvo däremot verkar sköta detta föredömligt.
Man kan tycka vad man vill om kvalitetssystem och vem som har bildat skola, i detta fall finns det mycket litteratur om ämnet där Toyota framlyfts som ett föredömme.
Sedan så har Volvo inget val utan att göra en återkallning, det gör alla fabrikanter, speciellt om bilar med fel finns i USA.
Detta för att man inte skall bli stämd om någon olycka skulle inträffa där det kan påvisas att fabrikanten varit orsak.
Om det nu är föredömligt att man rättar till fel där man misslyckats , men det brukar inte vara detta som ger guldstjärnor i kvalite.
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]