Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wide
Så fick ut och leka med Svärfars fullsmetade T6a. Fan V70n känns ju som en 240 jämnfört med denna! :lol: . Väldigt tyst och skön gång, jäkla fint den gick med 245orna, tycker min låter lite krig med 225or... :D .

Men hur är det med klippet i maskin?, den är ju rätt tung. Man kanske blir lurad, med lite mer mos vill man väll ha?. Har det inte kommit nått trim än?... :) .
Jämnförde med en V70n D5, som man kör steptronicen på 2an från start. Den sticker iväg väldigt fint med det enorma vrider på låga varv. Nästan så man borde hänga av T6an i starten?.... :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Lycka till att hänga av en V70 T6 med en V70N D5! :wink:

Nya T6:an tycker jag går riktigt fint. Provat ha i "S"-läget förresten? Då rycker den på ännu bättre!

Den väger ju trots allt en hel del + awd + automt. Om den hade stuckit iväg iväg som tusan från 0 så hade det slitit väldigt mycket på drivlinan. Trots det så tycker både att den går bra från 0, men speciellt i fart! Låter gött med! :D
Användarvisningsbild
av wide
XC90_Executive skrev:Lycka till att hänga av en V70 T6 med en V70N D5! :wink:

Nya T6:an tycker jag går riktigt fint. Provat ha i "S"-läget förresten? Då rycker den på ännu bättre!

Den väger ju trots allt en hel del + awd + automt. Om den hade stuckit iväg iväg som tusan från 0 så hade det slitit väldigt mycket på drivlinan. Trots det så tycker både att den går bra från 0, men speciellt i fart! Låter gött med! :D

Nää, 100häst mer och samma vrid talar självklart för T6an... Men som sagt man blir lurad av den otroligt lena gången, och "S" läget provades aldrig kom jag på... :???: .

Fan tyckte min 2,5T gick rätt bra, men dessa två är klart mkt trevligare (om det nu var omöjligt att fatta...hehehe).

Men hur kommer 2,5T stå sig med ett steg 1 trim?, mot dessa?..

Hur stora är brommsarna på T6an?, ett jäkla fint sug i dessa iallafall... :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
wide skrev:Fan tyckte min 2,5T gick rätt bra, men dessa två är klart mkt trevligare (om det nu var omöjligt att fatta...hehehe).

330mm-bromsar. Dom nyper bra! :)

En 2.5T med PPC som ger ca 250hk borde kunna hålla upp rätt bra med en T6. Om vi snackar 2.5T manuell fwd. Fast riktigt lika bra kommer den givetvis inte gå. I T6 finns kraften helatiden! Vilken hastighet som helst - bara plattan i mattan så bär det av bra! Plus en silkeslen gång! Men tänk sen när det börjar dyka upp modifikationer till T6. Vi snackar 350hk+. Vilket monster!! :twisted:
Användarvisningsbild
av wide
XC90_Executive skrev:
wide skrev:Fan tyckte min 2,5T gick rätt bra, men dessa två är klart mkt trevligare (om det nu var omöjligt att fatta...hehehe).

330mm-bromsar. Dom nyper bra! :)

En 2.5T med PPC som ger ca 250hk borde kunna hålla upp rätt bra med en T6. Om vi snackar 2.5T manuell fwd. Fast riktigt lika bra kommer den givetvis inte gå. I T6 finns kraften helatiden! Vilken hastighet som helst - bara plattan i mattan så bär det av bra! Plus en silkeslen gång! Men tänk sen när det börjar dyka upp modifikationer till T6. Vi snackar 350hk+. Vilket monster!! :twisted:

Hmm....330mm...måste man ha 17" hjul då?.... :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
wide skrev:Hmm....330mm...måste man ha 17" hjul då?.... :D
235 / 45 R17 är standard. Vågar inte svara på om det går att ha 16".
av ByggareBob
Jag har också varit ute och lekt med en T6.

Vi funderar på att plocka ut en sådan som tjänstebil nu till våren.

Eftersom en vän till mig köpt en så blev det provtur igår!

Då skall vi se.... Volvo säger 285hk och 400Nm, tjänstevikt 1815kg- 0-100 7.2s!?!??! och toppfart 245km/h.

Den låter klart trevligare än femmorna men var tar hästarna vägen? 0-100 på 7.2s enligt Volvo med automat är ju verkligen ingen höjdare när man beaktar 285hk!

Växellådan gick smidigt men en bit ifrån premium. Kickdown gick relativt mjukt men det lät mer än det hände!

Jag har kört gamla V70 med 2.5t med BSR-chip och även gamla V70 med T5 och de bilarna kändes klart piggare med automat än T6:an!

Bilen är "tung" men den borde röra på sig betydligt mer än vad den faktiskt gör tycker jag. Någonting säger mig att antalet hästar ut till drivhjulen är betydligt mindre än 285hk, prestandamässigt så gick bilen som en 200-225hk bil.

Vi provade faktiskt att köra lite mot varandra på motorvägen i olika hastighetsintervaller mest för skojsskull. Min bil har en 4.2 liters V8 med kompressor som ger 400hk och 553Nm, 0-100 på 5.6s, men den väger mer än Volvon.

Efter att ha provkört T6:an så måste jag nog erkänna att jag hellre väljer antingen 3.2:an och har den som en glidare eller en 2.5T och chippar för lite mer inspirerande körning med skåpet.

Synd att dom inte kunde klämma in min 4.2.a med kompressor i Volvon :)
av perhall
XC90_Executive skrev:
225/50 17 är standard!

Även 245-45-17 funkar eller 245-40-18
Användarvisningsbild
av wide
perhall skrev:
XC90_Executive skrev:
225/50 17 är standard!

Även 245-45-17 funkar eller 245-40-18

Det var 245-40-18 på den jag körde, kändes lagom... :lol: .
Tänkte mest på vintersulor som ska beställas, då blir det feta 17" alltså... :D
av LeoniAquila
Det var värst vad tung V70 har blivit. En dålig trend som endast kan gagna krocksäkerheten - för en själv då förstås!

Kan inte låta bli att imponeras av Jaguar XJ här, 509 cm lyxbil som endast väger 1659 kg i sitt tyngsta utförande (V8 4,2 kompressor). Den förlängda versionen, 521 cm, väger bara en handfull kg extra. Självklart förklaras vikten av aluminiumkarossen, vilket gör att den inte direkt kan jämföras med V70, men ändå. Bil som bil!

/LA
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?

Mest troligt kärvande bromsok. Smörj gl[…]

En fråga till. Innan Jag byter panel, tä[…]