Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mh00811
Hej!

Om man har parkeringsljuset på och tar ut nyckeln så är jag van vid att en summer går igång (Audi A6), finns det ingen sådan funktion på Volvo eller är det fel på min bil?
-Bra att ha när man kör med Dimljus på dagen tillsammans med parkering, då är det lätt att glömma lyset om det inte varnar när man tar ut nyckeln.

/Mats
av Psyko
mh00811 skrev:Hej!

Om man har parkeringsljuset på och tar ut nyckeln så är jag van vid att en summer går igång (Audi A6), finns det ingen sådan funktion på Volvo eller är det fel på min bil?
-Bra att ha när man kör med Dimljus på dagen tillsammans med parkering, då är det lätt att glömma lyset om det inte varnar när man tar ut nyckeln.

/Mats
Nej, det finns tyvärr ingen sådan funktion.
av kilo
Det beror väl på att om du tvingas stanna på en obelyst landsväg är du skyldig att tända parkeringsljuset.

Medans du går till närmsta bensinstation så står din bil och ljudar inne i kupen, bara för att du har parkeringsljuset på!
Tyskarna är ju bra konstiga! :roll:

// KILO
av mh00811
Nja, jag uttryckte mig lite oklart, det är när man öppnar dörren, tagit ut nyckeln och har lyset på som summern går igång på Audi, rätt smart faktiskt..:-)

/Mats
av diandi
Tyvärr verkar inte Volvo ha tänkt på det sättet. Det fick jag erfara den hårda vägen när jag blev strandsatt på Arlanda med batteritorsk efter att ha lämnat bilen över helgen med parkeringsljuset på. Jag hade slagit på det av misstag och kollade aldrig bilen i brådskan.

Frågan är varför Volvo har valt att inte använda en sån funktion. Det kan ju inte vara fråga om summern i sig, bilen låter ju sjukt mycket så fort man glömmer bältet, eller använder backvarnaren...

Är det förresten någon som vet om man kan justera volymen på backvarnaren? Den låter ju som satan och verkar vara anpassad för pensionärer och andra med allmänt nedsatt hörsel...
Användarvisningsbild
av rejsbo
Backvarnaren och parkeringssupporten är perkekt tonsatt till mig...:-)
av kilo
mh00811 skrev:Nja, jag uttryckte mig lite oklart, det är när man öppnar dörren, tagit ut nyckeln och har lyset på som summern går igång på Audi, rätt smart faktiskt..:-)

/Mats
Jaha Ja,, Audi har gjort så!
Det var jag som missförstod. Trodde summern ljudade hela tiden från det att nyckeln togs ur tändningslåset. :shock:

Men det skall erkännas att problemet har man råkat ut för många gånger.
Har dock inte bryt mig att klaga då jag tog förgivet att bekvämligheten med ett varningsljud kom i vägen för syftet (stanna på obelyst väg).

För hur jag tolkar det som nu är att ljudet slutar när du stänger dörren igen. Om ljudet slutar när man stänger dörren är ju det ett smart och fullt fungerande system. :D

// KILO

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]