Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axxa
#134223
Hej, kör ca 4000 mil per år. Tänkte först skaffa mig en 2.4D classic men har kommit på andra tankar. Vilket är mest ekonomiskt att skaffa en 2.5T eller 2.4D med tanke på drivmedel, skatt och 2:a handsvärde? Till skillnad från classic modellerna skiljer det väl endast 15000kr (classic 40000)
av mikeS80
#134292
Om valet mellan en V70II 2,4D och en V70II 2,5T skall ske utifrån ekonomisk utgångspunkt är valet enkelt – Välj en V70II 2,4D.

Prisskillnaden mellan modellernas listpris är 13000 kr.

Andrahandsvärdet kan man bara spekulera kring. Dock finns idag ingenting som skulle indikera på att en normalsnål dieselbil som V70II 2,4D skulle ha ett sämre andrahandsvärde än en relativt törstig bensinbil som V70II 2,5T.

Med nuvarande skatteregler är skillnaden i fordonskatt är ca 3000kr/år. Detta innebär att även en normalbilist kan ”räkna hem” en V70II 2,4D.

Med en körsträcka på 4000 mil/år är valet ännu enklare. Hur mycket Du tjänar på att välja en V70II 2,4D beror förstås på framtida skatteregler och drivmedelspriser. Med nuvarande regler och drivmedelspriser ligger förtjänsten på > 10 000kr/år.

Om Du vill ha en snål bil skall Du undvika automatlåda. 2,4D verkar dessutom vara ett bättre val än D5 om man är ute efter låg drivmedelsförbrukning. Min erfarenhet är att skillnaden i förbrukning mellan 2,4D och D5 ökar vid forcerad körning.
av dali
#134321
Tveklöst 2.4D.
av perhall
#134343
2.4 D helt klart.

Jag valde dock en 2,5 T trots hög årlig körsträcka, helt enkelt eftersom jag gillar bensinbilen bättre: den är tystare och i det här fallet kan man inte säga att dieseln har ett fantastiskt mycket bättre vrid än bensinbilen (vilket ju är fallet ibland). Den kanske kostar några kronor mer per mil men jag tycker, efter att ha provkört en D5:a, att det är värt det.

I Volvos fall är båda motorerna mycket hållbara, på vissa andra märken är dieselmotorerna mycket mer rasbenägna än bensinmotorerna.
av Steff 99
#134402
Vilka märken har mer rasbenägna dieselmotorer än Volvo??
Och vad är det som får dessa o "rasa"??
av perhall
#134720
Steff 99 skrev:Vilka märken har mer rasbenägna dieselmotorer än Volvo??
Och vad är det som får dessa o "rasa"??
Ford Mondeo
BMW 530d e39
BMW 320d e46
Opel

BMW 530d e39 före 2001 är nog värst av alla....
av perhall
#134723
FEL T EX Luftmassemätare, turbo, injektorer, dieselpumpar...
av Steff 99
#134776
Vad är det för skillnad på den dieseln som sitter i Mondeo och V40/V50...???
M.a.o så kan man förvänta sig att min S40 2,0D rasar...vad talar vi om 1000 mil eller 30.000 mil??
Konstigt att detta inte varit uppe i detta forum eftersom det finns ett antal C30/ S40/V50 ägare med diesel.
av dali
#134781
Såvitt jag vet så är det två olika motorer, Mondeon 2.0 TDCi är en Fordmotor medan C30/S40/V50 2.0D är en Peugeotmotor. 1.6D/TDCi/HDi är ett samarbete mellan Ford och Peugeot (PSA).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#134815
Så länge man låter bli att montera "dieselboxar" brukar de rulla hur långt som helst......

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]