Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ny här och tänkte köpa min första bil, så jag är ny på det också.

Jag är inte någon bortskämd brat som ska punga ut med 300.000 för första bilen utan jag har mest åkt spårvagn innan :)

Nu är det så att jag behöver ha en bil med utrymme och jag ska ha den i 9 år helst. Annars blir det pappersarbete deluxe.

Så jag har först varit in på S-Max från den lede ägaren ford. Den är stor och jag har provkört och allt har varit finfint. Men med tiden har jag läst mer och mer udda saker om den bilen, och jag vet att ford inte varit direkt någon kändis för kvalisort innan heller. Detta gör mig orolig för denna 9-åriga period, den kan vara längre också. Bara inte kortare.

Så då har jag börjat kika lite på nya V70 den som kallas V70II och som har 55 liter mer i skuffen och 11cm längre mellan nos och stjärt :)

Jag har en känsla av att bensin och diesel går en svajig framtid till mötes och om några år kan det mycket väl kosta skjortan att tanka, som om det inte gjorde det nu :)

Så jag tänker etanol :) Dels är jag lite miljömupp men även så anser jag då att man har två drivmedel att välja mellan. För man kan tanka bensin utöver. Men om skatten höjs på bensin och tullarna på etanol tas bort... Då har jag även den möjligheten. Diesel däremot.. då sitter man fast vare sig den har överlägsen bränsleekonomi eller inte.

Nu har jag läst en massa klag på 2.0F då den inte är någon prestandamotor. Men jag har åkt i Galaxyn som har 145 hästar och vad jag kan utröna väger 100kg mer. Den fungerar alldeles utmärkt i mitt tycke så då borde ju 2.0F duga för mig :) Eller? Och är inte det samma motor till och med?

Eller är S-Maxen ett alternativ på så lång sikt? Har ford blivit lite bättre och volvo lite sämre med ägarbytet för länge sen?

Sen dessutom med framtida försäkringshöjningar med avregleringen av trafikförsäkringen så är det väl också bra att ha en fjuttmotor för ens premie? Samt att vem vill sno en V70 med pluttmotorn och 16" orginalfälgar när grannen har 18" och dubbelturbo??

Är min förnuftighet förnuftig eller bara full av okunskap?

Tack för alla svar jag kan få :)

/Jon inlägg nummer premiär!!! :)
av addeer
Ska du ha bilen länge typ 9 år och vill ha kvalite så ska du absolut inte köpa en Ford den saken är helt klar. Jag tror att en V70 2,0F kan passa dina behov. Förmodligen är det samma motor som i Forden men utväxlingen i V70 kan vara annorlunda.
Frågan är ju hur länge etanolmotorerna håller jämfört med bensin/diesel. Etanolen tunnar ut oljan så därför görs oljebyte ofta tex V50 1,8F 1000 mils intervall. Jag menar det finns ju inga etanolmotorer som har rullat 10-15 år ännu så det återstår att se. Det kanske inte är några som hellst problem vem vet?
En ny bilmodell har ju oftast "barnsjukdomar" som visar sig de första åren. Annars så är ju en erkänd kvalitetsbil den "gamla" V70 Classic som nu säljs till bra pris men då går du ju miste om miljöprofilen.
Användarvisningsbild
av Jon
Tackar för svar :) Och givet så har ju etanolen inte funnits tillräckligt länge för att utröna det hela. Men Saab har väl fått göra en del justeringar som borde kommit alla till godo?

Men om det är lite väl slititgt för motorn så borde väl den skonas om man väljer bensin. Dvs valmöjligheten mellan de två.

Jag hade ju hoppats på att S80 tog värsta smällen för barnsjukdomar ;)

Finns det någonstans det går att läsa justeringar som gjorts i produktionen, jag vet inte vad det heter. Jag såg lite av S-Maxens justeringar och det var bl.a lister som inte höll tätt för regn, fack som inte gick att öppna (för mig har just facket mellan framstolarna varit trasig på två bilar hos ford, så det var väl det de justerade)

Jag spånar vidare och ska i veckan till bilaffären igen och stånga mig blodig :D Ska även provköra nya och gamla v70 paralellt och även S-max diesel. Men classicen är 170hästar, och nya är 200. Och innan har jag bara kört D5 så jag får väl fantisera att det går inte så fort :)

I kolumnen av bilspionen i teknikens värld så står det att det ska komma en V90 under 2009. Finns det något kvalificerad ryktesinformation om den?

Tack,
Jon
av perhall
Är det fortfarande 1 000 mil service-intervall på F-bilarna?

I så fall är det en viktig faktor.

2 extraservicar à kanske 1500 på volvo, 1200 nån annanstans = 1 kr extra per mil.

Jag är också lite bekymrad om livslängden, Saab har haft problem med livslängden på sina etanolmotorer.

PH
Användarvisningsbild
av Jon
Jag tänkte ju teckna trygghetsavtal eller vad det heter, så blir det samma visa varje månad men inga obehagliga överaskningar :)

Eller är det lögn och förbannad dikt med dessa avtal.

Tänkte volvo, volvia och volvokortet + trygghetsavtal. + volvo finans :)

/jon

UPPDATERAR!

Efter en dag på staden och en evig diskussion så lutar det nu åt en classic. För med vinterdäck och motorvärmare och en hel del lullull landar det fortfarande en bra bit billigare än V70II.

Så mindre lån och bättre ratio på cashbetalningen :)

Då var detta fel forum då jag går till den andra V70:n

Tack för snabba svar och så gissar jag att det kommer konvertering till etanol för en så vanlig bil som V70 om bensinen spräcker 20kr/litern ;)
MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Vikten gör en del med

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]