Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av addeer
Hej!
Läste i senaste Vi bilägare att nya V70:n även kommer med en Flexifuel motor på 190hk, det ska vara en 2,0 med lågtrycksturbo.
Även en 2,0D (136hk) ska komma men är det någon som vet mer exakt när de nya motorerna dyker upp.
Har även skrivits på Automotorsports hemsida om att dessa motorer kommer att finnas i nya V70:n.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=54525
Jag ska nämligen byta bil till hösten och har funderat på en 2,0F men även ovanstående motorer skulle vara aktuella.
av McDonald
Nya 2,0DISI är ingen flexifuelmotor på 190 hk. Däremot är den kommande 2,0 det på 140 hk.

M
av addeer
Är du säker på det...?
Jag gissar att den är det med tanke på att Volvo vill vara med och slåss om Saab 9-5 kunderna som kan välja mellan en massa olika Biopower motorer på 175-200 hk. Förmodligen är det en 2,0F med en lätt trycksturbbo i som ger tjänstebilsåkarna 20% lägre förmånsvärde och privatkunderna 10000 kr i miljöpremie.
För övrigt så har 2,0F 145 hk (om man vill vara petig)
Användarvisningsbild
av 427cobra
Håller med dig addeer.
För 2 veckor sedan kom det ut en testsida från Volvo på Internet av misstag som AutoMotor&Sport länkade till i sitt nyhetsbrev och i tabeller med släpvagnsvikter för V70 och S80 fanns det med en ny motor på 190hk med en ny motorkod som inte förekommit tidigare, troligen etanol turbo motorn...
av Nordan
Ja det verkar inte så troligt med en bensin turbo på 190hk när man redan har en fin 2.5T på 200hk
av addeer
Jag har länkat till den artikeln längst upp i inlägget.
Sedan kan jag citera ur nyaste ViBilägare som kom i brevlådan i torsdags där de testar nya V70:n.....
"senare i år kommer en tvåliters etanolversion på 145 hk som även finns med turbo och då ger 190 hk"
mera från samma tidning...
"En extra skjuts lär försäljningen få senare i år. Då börjar Volvos nykomling att säljas med två miljöklassade etanolmotorer: en på 145 hk och en på 190 hk.
Solklart alltså!
Konstigt att journalisterna alltid vet saker och ting innan Volvohandlarna frågar man dem och vad som är på G så vet man ju alltid mera själv, jag vill ju inte gå och köpa en 2,0F om det lite senare (va de nu är?) kommer en med turbo på 190 hk.
av omi
Jag tror knappast att 2.0l motorn på 190hk är en turboladdad version av 2.0F. Motorbeteckning är ju 2.0 DISI-LB, det rör sig alltså om en direktinsprutad bensinmotor i motsats till 2.0F. Kanske kommer den från Mazda som sedan tidigare har haft direktinsprutade bensinmotorer och även använt beteckningen DISI.
Jag tvivlar lite grann på att 2.0 DISI-LB är en flexifuel-motor, den skulle väl i så fall vara den första direktinsprutade flexifuel-maskinen på marknaden (?).

> Ja det verkar inte så troligt med en bensin turbo
> på 190hk när man redan har en fin 2.5T på 200hk

Visst är 2.5T en fin motor, men den drar alldeles för mycket soppa jämfört med konkurransen från Audi och BMW. Antingen 2.5T (mest sannolikt) eller 3.2an, som drar ännu mera bensin, kommer nog så småningom att försvinna.
Användarvisningsbild
av Funk
Mazda har en 2.3 DISI (turbo) på US-marknaden med 220hkr, och det finns ju vissa kopplingar mellan Ford-Volvo-Mazda för att uttrycka sig milt...
Kanske bygger på den motorn om nu Volvo gör slag i saken och avvecklar femmorna helt.

/Thomas
av Frigge
Tidningarna spekulerar en hel del i det dom skriver oxå :shock:
Allt man läser stämmer inte, Tyvärr.
av addeer
Det är klart att 2,0 DISI kommer att var anpassad för E85, Volvo är väl inte dumma heller (det är dom inte!) och turbo på en direktinsprutad bil är väl inte nått konstigt.
Miljöbilar säljer som smöret och kommer så att göra.
Säkerhet och miljö är ju några av Volvos adelsmärken.
Och Volvo vill självklart ha del av kakan av tjänstebilsförarna som får 20% lägre förmånsvärde och privat personerna som får 10000kr i miljörabatt på miljöbilar.

Till dig som provkört 2,0F hur kan det komma sig att du provkört den när den inte har sålts ännu? jobbar du på Volvo....
Ta bort midjelist XC70

Jag behöver ta bort midjelisten på en[…]

Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]