Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en V70 D4 årsmodell 2014 som vibrerar i ratt samt bil när jag bromsar ner från cirka 130 till 100. Vibrationerna är olika starka från dag till dag och vissa dagar känns dem inte alls och andra dagar kan man tro att man har fått punktering eftersom skakningarna är så kraftiga.

Det hela började i samband med att jag bytte från Volvos original skivor och hade en lokal verkstad som gjorde ett bromsbyte för cirka 2 år sedan. Sedan dess har jag bytt skivor (inom garanting 3 gånger hos samma verkstad) eftersom vid varje byte försvinner vibrationerna för att dem ska återkomma efter cirka 3-5 månader. Till slut gav jag upp och började undersöka saken själv då jag inte tror att det är skivornas fel längre utan troligtvis något annat.

Det jag har gjort för att felsöka själv är nedan:

-balanserat nuvarande däck 2 gånger på 2 olika verkstäder utan några större anmärkningar
-mät nuvarande skivorna fram med ett instrument som jag införskaffade från Biltema. Det visade cirka 0,01 till 0,03mm diff och som jag förstod det så var dessa värden inom ett godkänt nivå
-testat att byta plats på däcken, det dämpade vibrationerna väldigt lite
-kontrollerat bromsoken utan någon anmärkning (testet bestod i att köra snabbt på en rak sträcka med en uppförsbacke där jag lät bilen stanna av sig själv utan att jag ska trycka på bromsen, därefter kontrollerade jag om skivorna var varma och det var dem inte det minsta)

Kan ni hjälpa mig med att tänka på vad det skulle kunna vara och om jag söker på fel ställen? Problemet kanske sitter i framvagnen, bussningar, spindelled eller annat? Jag håller på att ge upp snart :x
Skivorna är enkla att kolla upp:
Lyft ett hjul i taget, lägg en lagom lång plankbit mellan framstolen och bromspedalen så att pedalen hålls lite lätt nedtryckt.
Sen snurrar du hjulen för hand och känner om bromsfriktionen är perfekt jämn hela varvet runt.
Kan man känna att det hugger det minsta så är bromsskivan dålig. Kan bli rostfläckar på insidan även om utsidan ser hur fin ut som helst

Har man kört i regn eller snöslask så är det viktigt att bromsa skivorna varma innan man parkerar bilen, annars blir det gärna rostavtryck där bromsbeläggen ligger an mot blöta skivor när bilen står över natten.
Det brukar göra underverk om man vänsterbromsar lite de sista 200 metrarna av resan, då blir skivorna avtorkade och uppvärmda..

Skivorna är enkla att kolla upp: Lyft ett hju[…]

Fixat rost på 98:an: -Bakom sidoblinkers b&[…]

Friskluftsutblås

Hej jag måste byta friskluftsutblås […]

Dåligt med broms vätska bak

det kommer vätska ut men det känns som n[…]