Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har fått problem med min v70 från 2008.
Elhissen vid förarsäte har slutat att fungera. Jag kan inte veva ner någon ruta eller justera sidospeglar från förarsätet. Jag kan däremot använda knappen för att låsa dörrar.
Alla andra fönster och deras respektive elhissar funkar utan problem. Testade att veva ner fönster med nyckeln och det gick på alla fönster förutom förarfönster. Prövat att byta elhiss i förarsäte men detta gjorde ingen skillnad.
Kunde heller inte se något uppenbart kabelbrott.

Efter detta fick jag tag i en OBD läsare och den visa

Driver door module (DDM)
Felkodsfelkoder Beskrivning Status
B118E00 Left front window, Permanent
fault

I och med felkod så antar jag att modulen har nått sitt slut eller behöver rengöras och lödas om på nytt. Hur som låter det inte så jättekul och tänkte då köpa mig en ny modul eller begagnad och utföra installation själv. Men vad det verkar som så behöver en ny modul uppdateras till min bil och där tar det lite stopp. Och jag undrar hur man går tillväga på enklaste sätt med uppdatering av ny modul alt begagnad?

Tog kontakt med Bilia men dom ville ha ca 5000kr för detta arbete där själva reservdelen kostade 1300kr och resten var arbete. I och med att att jag redan tagit av halva dörren när jag bytte elhiss och såg modulen sitta fast med 3 skruvar så kändes det lite väl saftigt med en sådan offert på en sådan gammal bil.

Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga med att utföra arbete själv?
Har gamla laptops som kan återuplivas för ett nytt syfte och har inget emot att köpa nödvändiga kablar eller dylikt för att få jobbet gjort så budgetvänligt som möjligt.

Tack på förhand!
Olja

Det ska bli intressant att se svaret från v[…]

Hej Har fått problem med min v70 från […]

Under Inställningar > System finns Fö[…]

Hej, är ny här så ursäktar om[…]