Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2012. Missljud i högre hastigheter.
Från högra framvagnen hör jag ett ljud som påminner om när ett lager åker i en lagerbana. Lite oscillerande ljud.
Det börjar låta vid 70km/ och vid 90km/ börjar jag känna vibrationer i ratt och kaross som ökar med ökad fart.
Släpper jag gasen/slutar accelerera så fortsätter vibrationerna ändå.
Jag bytte bromsskiva och bromsbelägg förra veckan. Jag tyckte mig vara noga med rengöring och fetta på nytt fett.

Jag körde runt i cirklar med fullt rattutslag på en parkering och hade inga missljud.

Jag höjde upp högra sidan och roterade hjulet. Hörde inga missljud.

Tog av hjulet och tryckte in bromsbeläggen. Snurrade på bromsskivan. Inga missljud.

Höll fast bromsskivan och försökte vrida på drivaxeln. Inget glapp.

Jag tittade på om bromsskivan verkade skev men den spårar bra.

Någon som har en idé vad som jag borde kolla på?
Skåning skrev: För 52 minuter sedan. ..Jag höjde upp högra sidan och roterade hjulet. Hörde inga missljud...
Utan last kan ett dåligt lager vara hur tyst som helst
Har du provat att rycka och slita i hjulet när det är upphissat? Glapp tyder på slitet lager.
Men vanligaste felet är nog att det blir rostprickar på lagerbanorna pga slitna tätningar och det ger inte nödvändigtvis något glapp
Ändras ljudet vid höger respektive vänstersväng ute på landsvägen?
Gick du på med slägga för att få loss bromsskivan? Sånt gillar inte hjullager.. :-/
EX90 2026/2027

EX90 2026/2027. Ni som har EX90 2026, vilka proble[…]

..Jag höjde upp högra sidan och rotera[…]

HVO100 till D3 2011 (D5204T2)

Ok, men att köra D3:an med HVO100 gör in[…]

Motorlampa och temperaturgivare

Bytte batteri för ett tag sedan. Motorlampan […]