- tis 23 jun 2026, 23:55
#1630452
Tjena!
Har precis fått ac kompressor(bosch), rem och spännare bytt pga ej fungerande ac kompressor. Men upptäckte ett slags vinande ljud som bara låter när AC är på. Följer varvtalet av motorn, man kan säga att det är ett lätt brummande ljud. Har ej haft en fungerande kompressor sen jag köpte denna bil så har aldrig hört detta ljud innan. Började göra lite research och hittade alla möjliga ”orsaker” men fastna mest i att verkstan som gjorde jobbet kan ha fyllt förmycket eller lite kylargas eller har fyllt förmycket eller förlite olja i kompressor. Sen hitta jag att tydligen på P3 platformen finns de ett chassi problem som tydligen skapar precis detta ljud jag har, från att läst lite här o där. Technical Journal TJ 29474, hette de och Volvo tillverka då en fix för detta.
Har video jag kan länka om någon vill se
Min fråga är mer och varför jag vänder mig hit är mest för o se om någon här på forumet kanske kan säga/vet vad mitt problem kan vara. Att det är normalt att de kan låta pga av chassi problem eller om verkstan har tabbat sig.
Tack på förhand!
Har precis fått ac kompressor(bosch), rem och spännare bytt pga ej fungerande ac kompressor. Men upptäckte ett slags vinande ljud som bara låter när AC är på. Följer varvtalet av motorn, man kan säga att det är ett lätt brummande ljud. Har ej haft en fungerande kompressor sen jag köpte denna bil så har aldrig hört detta ljud innan. Började göra lite research och hittade alla möjliga ”orsaker” men fastna mest i att verkstan som gjorde jobbet kan ha fyllt förmycket eller lite kylargas eller har fyllt förmycket eller förlite olja i kompressor. Sen hitta jag att tydligen på P3 platformen finns de ett chassi problem som tydligen skapar precis detta ljud jag har, från att läst lite här o där. Technical Journal TJ 29474, hette de och Volvo tillverka då en fix för detta.
Har video jag kan länka om någon vill se
Min fråga är mer och varför jag vänder mig hit är mest för o se om någon här på forumet kanske kan säga/vet vad mitt problem kan vara. Att det är normalt att de kan låta pga av chassi problem eller om verkstan har tabbat sig.
Tack på förhand!
- By onlycarproblems