Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1630452
Tjena!

Har precis fått ac kompressor(bosch), rem och spännare bytt pga ej fungerande ac kompressor. Men upptäckte ett slags vinande ljud som bara låter när AC är på. Följer varvtalet av motorn, man kan säga att det är ett lätt brummande ljud. Har ej haft en fungerande kompressor sen jag köpte denna bil så har aldrig hört detta ljud innan. Började göra lite research och hittade alla möjliga ”orsaker” men fastna mest i att verkstan som gjorde jobbet kan ha fyllt förmycket eller lite kylargas eller har fyllt förmycket eller förlite olja i kompressor. Sen hitta jag att tydligen på P3 platformen finns de ett chassi problem som tydligen skapar precis detta ljud jag har, från att läst lite här o där. Technical Journal TJ 29474, hette de och Volvo tillverka då en fix för detta.

Har video jag kan länka om någon vill se

Min fråga är mer och varför jag vänder mig hit är mest för o se om någon här på forumet kanske kan säga/vet vad mitt problem kan vara. Att det är normalt att de kan låta pga av chassi problem eller om verkstan har tabbat sig.

Tack på förhand!
#1630606
Tyvärr kommer jag inte med någon lösning till detta problem, men jag upplever delvis samma problem som dig:

Min AC har aldrig riktigt funkat heller sen jag fick min bil (V70 D3 2011)
1. Jag hör ett ljud i motorrummet när ACn är på och det låter lite som att det slirar än vinar.
2. Jag har sökt efter läckage men inte hittat något alls
3. Säkringen är hel
4. Kontrollerat av ACn faktiskt klickar igång (det gör den)
5. Säkerställt att den aktiveras med iCarsoft CR Pro
6. Kollat trycket vid avstängd bil (3300 hPa) och när ACn är på (3900 hPa)

Så mitt problem verkar ju vara att att det inte byggs upp något tryck, min oerfarna tanke är att det är magnetkopplingen som är död men det är ju inte så enkelt att se. Det kan likaväl vara något läckage kvar eller att det är för lite/för mycket köldmedel.

Hoppas jag kunde bidra med någon vettig info, annars är du är åtminstone inte själv :)
Förövrigt höll jag på att shoppa efter ny kompressor nu men man kanske borde felsöka lite mer ändå ... tidigaste tid hos verkstad är 27/7.
Vinande ljud från AC(V70 D4 2016)

Tyvärr kommer jag inte med någon lö[…]

Elproblem i baklucka

kan inte vara jordfel då den öppnar me[…]

Kass generator? V70-2012

Svårt på en modernbil att mäta io[…]

Är det nån som vet vilket moment skruva[…]