Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har stött på ett riktigt spök problem med min XC70. Motorkod: D5244T17.

Ibland när jag startar min bil så dyker det upp alla möjliga felkoder i displayen. (Länkar bilder).

Hastighets mätaren slutar fungera, trippen slutar fungera, jag kan inte ta ut Växeln från P, och jag kan inte ta ut parkeringsbromsen.
Försöker jag stänga av den så går den inte att starta igen. Utan det låter bara som nåt bakom stolarna ger av sig något ljud utan att något annat händer.

Men bilen går väldigt bra när den väl är igång och används. Problemet uppstår lite då och då. För att lösa bekymret så måste jag slå av tändningen och ta ut nyckeln och låsa dörrarna. Sedan låsa upp dörrarna och slå igång bilen igen och då brukar det funka, (oftast), ibland krävs det flera försök.

Det låter väldigt luddigt och kanske lite svår läst men hoppas nån har något vettigt svar på vad det kan vara.

Sen har jag dock märkt att den startar utan felkoder nästan hela tiden om jag kört bränslevärmaren innan startförsök. Felen har oftast kommit när jag startat den utan värmaren. Men sen om den har nån betydelse låter jag vara osagt.

Kan tillägga att det har varit runt -5 till +10 när mina problem uppstår.

Bild

Bild
Bilagor
IMG_3836.jpeg
IMG_3836.jpeg (4.73 MiB) Visad 35 gånger
IMG_3837.jpeg
IMG_3837.jpeg (3.99 MiB) Visad 35 gånger

Hej! Jag har stött på ett riktigt sp&o[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Då var bilen såld, nya ägaren h&a[…]

Laga rostbubbla

Varför epoxilim, när det finns riktigt s[…]