Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en Volvo V70 D3 från 2010 som började strula efter ett kraftigt underredesskrap på en grusväg.

Händelseförlopp:

Skrapade i ordentligt i underredet

Bilen dog direkt

Startade igen efter ca 3 försök

Sedan dess kraftigt reducerad effekt

Symptom:

Väldigt seg gasrespons

Nästan ingen kraft

Går, men orkar knappt

Varning för ”Sotfilter fullt”

Känns som att bilen ligger i konstant limp mode

Detta hände för drygt ett år sedan och bilen har körts så sedan dess.

Misstänker:

Något relaterat till DPF (differenstryckgivare/slangar)

Avgassystem som tagit stryk

Givare eller kabel som skadats vid skrapet

Lämnade in den på volvo och den skickades nästan direkt till Avancerad felsök, dem ville byta temp sensorn som mäter yttertemperaturen men sa genast att jag är student och har inte direkt pengar till att bara låta den stå inne hos volvo så dem kan kolla alla möjliga fel. Någon som kanske vet direkt vad som är felet här inne? Kan ge mer info till er som skriver på detta inlägget så bara fråga på!!!

Är det någon som varit med om liknande på D3:or efter underredesskrap?
Vad bör kontrolleras först och är det något vanligt felställe?

Alla tips mottages tacksamt!
Vi hade ett skrap i underredet för ett par år sen, i detta fall en 2008 årsmodell D5 motor (D5244T4).
Du har en D3 vilket jag tror är en 5 cylindrig 2-litersmotor.

I vårt fall så kom problemen efter ett par dar, motorlampan började lysa till och från och senare fick vi Varning för ”Sotfilter fullt”
Nu kommer jag inte ihåg vilka felkoder jag hade. Tror det var något med insug/ turbotryck.
Jag inspekterade underredet men hittade ingenting som var skadat.

Då använde jag mig av en hemmagjord rökgenerator och tryckte in rök i insugslangen och hittade ett läckage i en slang före intercoolern.