Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter53
#1618284
V70 2016 D3 Classic. Gjort service inkl kamremsbyte på Bilia. Några dagar efter så syntes olja på uppfarten. Efter felsökning föreslår dom byte av ventilkåpa, omtätning av övre transmissionskåpa, tre bränslerör, plus packningar med mera till en ganska saftig kostnad. Enligt Bilia rör dom inte ventilkåpan vid kamremsbyte. Jag lämnar in bilen utan oljeläckage och hämtar ut den efter service med oljeläckage, och är inte ok med att det inte skulle ha något samband. Har ägt bilen sedan 2019 och servat årligen hos Bilia.
Fråga: behöver mekanikern meka med ventilkåpan vid kamremsbyte? Borde mekanikern upptäckt felet i samband med servicen? Alternativ åtgärd förutom byte av ventilkåpan? Vad kan jag kräva av Bilia när det gäller deras kostnad på föreslagna åtgärder?
Hälsning Peter
av Jonas_latt
#1618297
Nej man rör inte kåpan vid kamremsbyte.
Vet inte hur just de gör. Men får man inget service papper de bockar av med massa punkter? I så fall borde det stå något om olje läcka där?

När jag jobbade med servicar så fick vi ett papper med massa frågor, lufttryck, Glykol temperatur, glapp, bromsarna, däckdjup mm. Där borde det stå oljeläckage?
av Peter53
#1618300
Tack för svaret. På serviceprotokollet står det många punkter som kontrollerats, t.ex. motor/växellåda/slutväxel: kontroll utvändig täthet/renhet, men inget om oljeläckage.
Glömde skriva att de även gjorde AC service och byte av bromsvätska. Kan detta ha orsakat läckage? Låter osannolikt att oljeläckan kommer dagen efter servicen utan påverkan av mekanikern, men hur kan jag argumentera gentemot Bilia?
#1620976
Nu låter det såhär från Bilia: vid felsökningen konstaterades fukt kring ventilkåpan och läckaget kom från kolvkylningsventilen, och denna ventil ser man vid kamremsbytet, så antingen har det varit ett litet läckage vid kamremsbytet eller så har det kommit i efterhand. Dom tycker också att jag ska vara glad att jag slapp betala för felsökningen. Jag minns att bilmek vid felsökning sa att han spänt kolvkylningsventilen, detta kallar dom reparerat. Inget ord om att felsökningen föreslog byte av ventilkåpan med mera till en kostnad av cirka 19.000 kr. Jag undrar om det kan stämma att om man spänner kolvkylningsventilen så upphör läckaget. I så fall borde det upptäckts och åtgärdats vid servicen. Min gissning är att bilmek har spillt lite olja vid servicen, vad tror ni erfarna volvoägare?

Hej! Fortsätter på tråden Multir[…]

Heja internet skrot.jpg ... och heja dig som […]

Såpass, hör med Geparts då. Det[…]

Rostskydd S90/V90

Någon som haft rostig fram/bakvagn och l&aum[…]