Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cdw
Har en V70 från 2011 med D3-motorn som har fått ett konstigt ljud sen igår, och jag kan inte hitta vad det är och det hörs när motorn är avstängd

Länk (om det går komma till den vet jag inte, men forumet kunde inte ta mp4-filer)
https://www.facebook.com/share/v/1F5cG4pmrk/

Det låter nästan lite som ett sprakande i en högtalare och det kommer och går med ojämna mellanrum, och varierar i intensitet. Ibland helt tyst för att efter en stund höras på flera meters avstånd

Det låter som att det kommer nånstans innanför vänster hjulhus. Öppnade motorhuven och det hörs tydligast bakom batteriet ner under ABS-enheten.

Testade att hänga av polen på batteriet och ljudet försvann direkt. Så fort jag lade på polen igen började ljudet igen

Någon som har något förslag på vad det kan vara?
Tack för svar mimeck

Jag påbörjade den proceduren med säkingarna i motorrummet men kom inte åt alla. Man behöver tydligen lyfta på ett lager säkringar för att komma åt fler intressanta, och då ska batteriet kopplas bort vilket får ljudet att tystna ändå.

Tänker om jag ska försöka lyfta bort batteriet och fästa startkablar mellan

Ljudet är fortfarande kvar idag iaf, dag 3
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]