Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som titeln antyder.
Den har småkrånglat lite till och från, när jag tryckt på luckan för att öppna har den haft svårt att komma i rörelse, lite lätt drag med handen så har den sen kommit i rörelse och sen gått att stänga som vanligt.

Idag kärvade den också, drog lite med handen, och då gav mekanismen upp helt.
Den går fortfarande att dra upp för hand, och stänga då ljudet som är vid stängning vid lägsta läget fortfarande funkar. Inget på instrumentbrädan att bakluckan är öppen så antar det funkar.

Så, är det så enkelt att det är motorn som pajat?
Är inte sugen att byta heller sålänge den går att öppna/stänga för hand, för antar att verkstad ska ha ett par tusen minst och om luckan öppnas med motor eller för hand är slitsamma för min del, men bra att veta om det är motorn eller nåt annat.

Såg nåt klipp förut om ett typiskt jordfel som uppstår på dessa bilar med bakluckan, som man enkelt kan fixa. Men minns ej om det var för mitt fenomen eller att den öht inte går att öppna då.

Gillar mer versionen som sitter på t.ex XC60 från 2017, känns klart förbättrad.

Mvh
Låter som att det skulle vara motorn eller styrningen till den.
Om du har jordfel brukar luckan varna för att den inte är stängd fast den är det och lite andra spökerier också.
Det som låter när du stänger luckan är låsmotorn. Den är separat från öppningsmotorn, som sitter uppe i taket på den här modellen.
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]