Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jagbackar
Hejsan,

Ny på forumet..

XC70 D4 Awd 2016. 21k mil. Ägt den ett par veckor nu.

Dels drar den svagt höger, men framförallt "wobblar" styrningen lätt i kurvorna. Det är som att det är ett "mjukt glapp" någonstans.

Det gick igenom besiktningen som gjordes i samband med provkörningen.
Däcken är bra med ordentligt tryck och det är samma fenomen på både vinter- och sommardäck.
Servooljan är fylld korrekt. Eventuellt kan styrningen upplevas som tung, men det ser jag inte som ett problem.

Jag har gjort två framvagnsinställningar på kort tid, varav den senaste på Bilia. Båda visar att hjulen står åt alla möjliga håll.
Det har väl gjort marginell skillnad, men det är ändå långt ifrån bra.
Bilia kände av felet när de provkörde bilen, men de hittar inga fel utöver de som åtgärdades när de gjorde framvagnsinställningen.
Deras svar på min fråga "Vad gör jag nu?" är ungefär att det enda man kan göra är en ny framvagnsinställning.

Några tips..?

Tack! :)
Jag har liknande symtom på vår 2013 v70. I en lätt kurva kan man känna hur den vacklar höger och vänster, som att något är liiiite glapp någonstans.

Jag har inte lyckats hitta felet än. Följer tråden med spänning!

Mina senaste gissningar har varit slitna länkarmsbussningar fram, men jag hittar inget glapp
Du skriver framhjulsinställning, senast jag gjorde hjulinställning fick jag förklatat att man alltid börjar bak och jobbar sig framåt. Det krävs lite fel bak för att det bli större än på framvagnen.
Jag upplevde ett "slingrande" beteende vid kraftig hastighetsökning. Bytte främre bussningarna i bakvagnen och nu går bilen stabilt även vid fullgasacceleration. Bytte till Powerflex-bussningar.

Efter att ha kört en längre sträc[…]

Gnisslande baklucka XC90 -21

Kan det vara motorerna kanske? Om du handdrar luck[…]

Hög framvagn biltema

Hej. Jag har en v70 2,4 170hk automat 2007 framhj[…]