Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasKF
Hej,

Jag har hittat en XC70 D5 AWD Summum 2010 som har gått 35500 mil. Enligt annonsen är den "välskött och välvårdad bil som aldrig har krånglat i våran ägo (har ägt den i 9år)." Bilen har haft 5 ägare totalt och anledning till att de säljer den, enligt annonsen, är för att en nyare bil har införskaffats.

Vad är det som man ska tänka på vid köp av en bil som har gått så pass långt? Vad är vanligt delar som går sönder vid detta miltal? Vad kan jag förvänta mig för kostnader om jag skulle köpa bilen.
av UnleashFusion
AndreasKF skrev: sön 20 apr 2025, 19:11 Hej,

Jag har hittat en XC70 D5 AWD Summum 2010 som har gått 35500 mil. Enligt annonsen är den "välskött och välvårdad bil som aldrig har krånglat i våran ägo (har ägt den i 9år)." Bilen har haft 5 ägare totalt och anledning till att de säljer den, enligt annonsen, är för att en nyare bil har införskaffats.

Vad är det som man ska tänka på vid köp av en bil som har gått så pass långt? Vad är vanligt delar som går sönder vid detta miltal? Vad kan jag förvänta mig för kostnader om jag skulle köpa bilen.
Hjullager, slitage delar såsom bromsar, belägg, kolla så att automatiska bakluckan fungerar(mycket vanligt att den mekaniska handtaget på bakluckan ärrgat, eventuellt kabelbrott. Låskistorna på alla dörrar, rost(trösklar, bakom framskärmarna, rost pga. stenskott vid ovankant av framrutan(nära taket), bakre bussningar är den klassiska (gnisslar, oljud vid farthinder) om det inte är bytt. att AC:n fungerar, värmen/kyla etc. kolla att växlarna fungerar utan att det hackar
av berrabus
AndreasKF skrev:Hej,

Den ser bra ut på de bilder som finns tillgängliga.
Det är dags för 2:a bytet av kamrem om inte det gjorts.
Funkar tillsatsvärmare?
Rost skärmkanter fram?
av berrabus
AndreasKF skrev:Hej,

Var det du som köpte den?
Användarvisningsbild
av apersson850
Drivaxlar kan vara dags för byte.
Nu är den såld men om inte oljan bytts i automatlådan hade jag dragit öronen åt mig.

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]