- lör 19 apr 2025, 11:01
#1607374
Jag ska ge mig på mitt största äventyr med bilen hittils och byta alla remmar som gud glömde. Fick tipset att även byta frihjulet till generatorn då det kvittrat en aning.
Men då verktyget ändå är ganska dyrt, och bilen har gått 42000+ mil och jag vet inte om generatorn är bytt tidigare, är det lika bra att bara byta hela skiten i "förebyggande" syfte? Eller vem vet, lager och sånt kanske redan är kasst.
Det är ju betydligt dyrare och mer arbete att byta hela generatorn, men att inte göra det när man ändå är däromkring och härjar kanske klassas som dumsnålt istället?
Bilen i fråga är en XC70 D5 AWD 2008
Men då verktyget ändå är ganska dyrt, och bilen har gått 42000+ mil och jag vet inte om generatorn är bytt tidigare, är det lika bra att bara byta hela skiten i "förebyggande" syfte? Eller vem vet, lager och sånt kanske redan är kasst.
Det är ju betydligt dyrare och mer arbete att byta hela generatorn, men att inte göra det när man ändå är däromkring och härjar kanske klassas som dumsnålt istället?
Bilen i fråga är en XC70 D5 AWD 2008
Volvo XC70 D5 AWD Momentum - 2008
Väntar på: VW ID.7 Tourer GTX Edition - 2025
Tidigare:
Tesla Model 3 LR AWD 2020, VW Passat Alltrack 2.0 TDI 2018, Volvo V60 D4 Summum 2016, Volvo S60 D5 Summum 2011, Audi A4 2.0 TDI Proline 2009, Volvo V70 2.0F Momentum 2009
Väntar på: VW ID.7 Tourer GTX Edition - 2025
Tidigare:
Tesla Model 3 LR AWD 2020, VW Passat Alltrack 2.0 TDI 2018, Volvo V60 D4 Summum 2016, Volvo S60 D5 Summum 2011, Audi A4 2.0 TDI Proline 2009, Volvo V70 2.0F Momentum 2009