Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blessd1
Var påväg hem från besök hos systern som bor 18 mil ifrån mig, efter cirka 2.5 mil får jag upp meddelande på skärmen att ”Snarast stäng av bilen pga för hög motor temp”. Stannade till vid grusväg och kollade motorutrymmet för se över kylarvätska behållaren men den var i sin ordning, såg till slut att remskivan hade lossnat och drivremmen.

Jag bytte remskiva på vevaxeln på min Volvo V70 2.0 Flexifuel 2008 men tappade läget på den. Motorn och allt annat går runt men startar inte upp. Bilen fungerade felfritt innan jag börja byta remskiva.

Fick veta från olika bilmekaniker att man behöver ”nollställa” vevaxel och få den i rätt läge. Remskivan är helt ny OEM från Nybergs bil och även en ny multirem som är monterat och klart.

Men om det är någon som är kunnig inom detta det hade varit guld värt och som kan hjälpa mig isåfall.

Vad kan det tänkas att kosta hos bilmekaniker att fixa till?
av Jem7890
Du säger att du har en V70 2.0 Flexifuel 2008. Men denna motorn har ju kedja och inte rem?
Så var det multiremmen som hade lossnat? Multiremmen driver kylvattenpumpen, så om den hade hoppat av så kyls ju inte motorn.
Om det sitter en ny multirem, så kolla att den sitter korrekt.
Att byta multirem på 2.0 flexifuel tar en halv timme.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Troligtvis har TS motor tappat timing, risk att ventiler krökts.
Citat Haynes handbok:
"Remskivan och vevaxelns kamdrev sitter inte med kilspår, de hålls i rätt läge med vevaxelns fästbult. Var noga med att ställa motorn i ÖD innan remskivan demonteras." Både vevaxel och kamaxlar måste låsas i ÖD innan demontage.
/Hasse
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]