Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som monterat kamremsskyddet som VParts säljer https://vparts.se/se/skydd-for-kamrem-n ... FZAL47yMOn för att undvika motrorhaveri?

Ifrågasätter skyddet efter att ha sett följande videoklipp på tuben https://www.youtube.com/embed/HHzm4LD52Hc
I videoklippet påstår mekanikern att multiremmen tar sig in där kåpan är som mjukast och hur skyddet skulle förhindra att remmen tar sig in där förstår jag inte. Skyddet ska ju sitta på undersidan långt ifrån den mjuka delen på kåpan.

Någon som har erfarenhet av detta och kan ge en förklaring?
Det finns tidigare trådar om det och min uppfattning är att nej, det hjälper inte. Som snubben i videon visar så är den svaga punkten högre upp och då kan ju inte det där "skyddet" göra någon som helst skillnad. Det enda vore om man kunde antingen förstärka kåpan eller rent av tillverka en egen i stålplåt. Ska man vara realistisk så är det nog det enklaste att helt enkelt vara uppmärksam och hålla bytesintervallerna. Killen i videon rekommenderade att man byter efter 8000 mil dock.
Har själv varit inne på att försöka lösa detta konstruktionsfel. En kåpa av stålplåt är inget alternativ, då kåpan måste vara böjbar för att den ska kunna plockas bort, har jag fått veta. Men det är som föregående skriver. Det gäller att hålla stenkoll på lagret i magnetkopplingen, frihjulet i generatorn, spännaren samt byta remmar i tid, men ska man verkligen förvänta sig allt detta av medelsvensson? Sedan påstår Volvo att det är ytters få bilar (kan diskuteras) i förhållande till antalet bilar ute på vägarna men vad hjälper det ägaren med ett motorhaveri och som får stå för kostnaden i from av ett motorbyte? Jag tycker Volvo borde säga som det är; ett klockrent konstruktionsfel med allt vad det innebär.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]