Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en fråga gällande min Volvo V70 som har haft problem med vibrationer vid höga hastigheter samt inbromsningar.

Allt började när jag bytte mina bromsskivor och belägg fram. Jag körde i cirka 4 månader och sen började ratten skaka när jag bromsade från 120km/h ner till 90km/h. Tog bilen till verkstad varpå de tyckte att skivorna var skeva och att jag skulle fixa nya. Sagt och gjort, skaffade nya skivor och även belägg fram. Körde i 2 månader och samma problem uppstod….tog av alltid, såg att det inte var ordentligt rengjort vid ok och alla andra ställen där det ska rengöras så jag gjorde det och då blev problemet även värre där skakningarna blev kraftigare. Åkte tillbaka till verkstaden och begärde att få byta skivorna på garantin. När vi tog av skivorna såg man tydligt hur det fanns en ”inbränd” kant som att beläggen fick jobba mycket mer på ena sidan och inte jämt över skivan. Verkstaden kollade på alla led, bromsok och hjullager utan att tycka sig hitta något fel. Fick nya skivorna på och har haft dem i 1v. Nu har bilen börjat skaka istället vid höga hastigheter - 120+ och särskilt om jag är i en ”kurva” och inte på en rak sträcka. Jag har aldrig någonsin haft sådana bekymmer med bilen. Tittade på skivorna och börjar tycka se en ”snarlik” inbränd linje över skivan som tidigar-bifogar bild.

Min fråga är: det känns orimligt att jag får dåliga skivor 3 gånger utan problemet bör ligga hos bromsoket eller hjullagret? Eller tänker jag helt fel?
Bilagor
IMG_2239.jpeg
IMG_2239.jpeg (2.23 MiB) Visad 1084 gånger
Testa att lyfta ett framhjul i taget, friläge i, lägg en plankbit mellan sätet och bromspedalen så den senare hålls lite lätt nedtryckt och sen vrider du runt hjulet för hand.
Är skivorna friska så ska det gå precis jämntrögt hela varvet runt. Känner man att det hugger eller går trögare på någon del av varvet så är skivorna klart ojämna eller skeva..
Att få skeva nya skivor flera gånger i rad låter väldigt osannolikt.
Vintertid blir det lätt rostfläckar under beläggen när man åkt i blött före och sen parkerat över natten utan att bromsa skivorna varma på slutet. Fläckarna tar tid att nöta bort.
Den bruna ringen tyder på att beläggen inte rör sig fritt på okhållarna eller att oket kärvar på glidpinnarna så att det hamnar på sniskan då man bromsar. Skulle möjligen kunna vara att kolven kärvar på ena sidan och går ut snett..

Skakar det även när du inte bromsar? Vintertid kan det samlas rejält med smuts i fälgarna och bli obalans.
Anliggande broms kan du lätt kolla själv: åk en provtur på landsväg utan att använda färdbroms, stanna med motorbroms/uppförsbacke och känn försiktigt på skivorna sen. Är bromsoken friska ska alla skivorna i princip vara iskalla.

Vad köpte du för belägg förresten, känt märke eller kina-noname? I det senare fallet kanske man kan misstänka att toleranserna diffar så de inte ligger emot okhållarnas glidytor på rätt sätt utan kärvar här och där.
Kineserna har antagligen inte tillgång till originalritningar utan kopierar en kopia de fått tag i. Toleranserna driver iväg i varje kopieringssteg.. :oops:
Nybörjaren skrev: lör 01 mar 2025, 09:23 Tack! Jag testar mig fram och ser vad jag kommer fram till!
Lycka till :-)
När man sätter i nya skivor och belägg (tjockare än de gamla) så trycker man ju faktiskt in den dåliga rostiga änden av kolven in i cylinderloppet och o-ringen. Finns alla förutsättningar att det börjar kärva då.
Hade samma problem byte ok på vänster sidan kom tillbaka fick byta på höger också.
Nu är det bra plus att kopplings pedalen märkligt nog inte hakar upp sig på vägen upp. Skit skumt.

Så mitt tips kolla balansen i hjulen.
Sen byt ok ta från hemtema billigast kostar typ 500 spänn.

Lycka till.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]